|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NAPÚT 2010/4., 114–121. oldal
|
Szabó Roland „Színház” avagy a Tarkabarka a Kopárságba menekül?
Délután az idősebb fiú egyedül ment el hazulról. Egy házban fölfedezett valamit.
Értekezésem célja a naturalista novellában fellelhető bágyadt színkavalkád kódolt üzeneteinek feltörése, avagy a „jelzős színszerkezetek” XXI. századi lehetséges interpretációi. Ahhoz, hogy ezen novellákat – ti. A Csáth-újdonságokat – posztmodern kori naturalizmusként értelmezni tudjuk, el kell szakadnunk attól a szokástól, miszerint a művet akkori – keletkezési idejének – jelentéskörében értelmezzük csupán; továbblépve, a modern olvasó az, aki saját előfeltevéseinek megfelelően újraértelmezi – esetleg átértelmezi – a szöveget.
Háromszori előfordulásban a világos, nem tiszta színek vannak túlsúlyban, a véres kitűnik, amely a vörösnek felel meg színhatásban, erős és markáns szín. Kétszer fordulnak elő a fehér és a kék világos, pozitív hatást sugárzó színek, míg egyszeri előfordulásban az inkább komor hangulat dominál, kivéve a sárgát és a pirost. Markáns, tiszta a véres, vörös, fehér, kék, fekete, piros, sárga; míg inkább valamiféle erősebb vagy éppen gyengébb intenzitásúak a szőke, rózsaszín, arany, barna, sötét, koromsötét. Ez utóbbiak árnyalt színek, tompább hatást hordoznak magukban (szőke, rózsaszín, barna, arany), vagy éppen erősséget sugároznak (sötét, koromsötét). A novellában a szőke az anya személyével összekapcsolt, a szőke és kék szemű párosítás mindenképpen szépséget sejtet, azonban ellenpontozódik, miszerint az anya csúnya és kövér is egyben, ennélfogva nem tudjuk eredeti jelentésében értelmezni ezt a színt, konfliktust teremt az olvasóban, egy olyan ellentétet, mely elidegenít az anya figurájától. A rózsaszín szintén egy pozitív és naiv szín; bravúr, hiszen Irén selyempongyolája a rózsaszín, az ő inge a rózsaszín, az ő arca a rózsaszín. A feszültség hatástanilag a csúcsra mászik fel, hiszen Irén a bűn jelképe, ez a paradox tétel belső konfliktust generál, összeférhetetlen „párosítás”, mégis együtt van. Ugyanilyen jelenség a fehér és Irén „párosa”, ártatlanság és szűziesség, avagy a prostitúció. A véres mint a vörös egyik formája a halál, gyilkolás, „véres kés” és „véres tengerek” jelzős szintagmákban, horrorisztikus hatást kelt. Az arany a fény, az érték jelképeként a novellában is az anya ékszereinek jelzője mindhárom esetben, nyugodt képpel van dolgunk. A kék egyrészt megjelenik az anya szemszíneként, másrészt mint a mécs üvege a bűnlakban. A kapcsolat megragadható: az anya szeretőt tart, ennélfogva ő is szerető; az a bizonyos kék üvegű mécs pedig a „megvásárolható szeretők” házában van. Nyugalmi hatást hordoz magában, hiszen a szex az, ami megnyugtat, a kék pedig közvetve a szexualitással van kapcsolatban – szőke, kék szemű nő, aki „vonzó”. Egyszer előforduló színek: A fekete mint a fiúk szemszíne, a gonoszság, valami ördögi szimbóluma. A piros mint a regény kötésének színe, melyet az anya olvas, szintén közvetve kapcsolatot teremt a bűnnel, hiszen a könnyűvérűség színe (ha például kék a kötés színe, semleges hatása lenne); ugyanakkor utalhat arra is, hogy valamilyen horrorisztikus históriát rejt a könyv. A barna a padlással van kapcsolatban, ez a hely a kegyetlenkedések színtere, az a miliő, mely misztikus hatással bír, ugyanakkor az „otthon”, az „anyaméh” is, hiszen a Witman fiúk ott érzik magukat a legjobban és a legnagyobb biztonságban. Ehhez kapcsolható a sötét és koromsötét utca képe is, mely szintén egyfajta misztikum, gonoszság, de rejtekhely is, olyan hely, ahol el tudnak tűnni, ezáltal biztonságos. A sárga napfény egy teljesen szokványos kép, megszokott, semmilyen hatással nem bír, pusztán nyomatékosít. A Witman iúk vörös arca a szexuális kielégülés közben szintén rájátszik a vörös szín prostitúcióval összekapcsolható jelentésére, vehemens kompozíció, szexuális düh. Horrorisztikus; „örömködéssel” összekapcsolt alaphangulatú novellával van dolgunk, a hatás eléréséhez pedig nagyban hozzájárul a nemek és színek harmóniája:
Játék A varázsló kertje (vö. Kovács 1989: 179)
Tizenegy szín tizennégyszer fordul elő. A fekete mint a varázsló szeme, a gonosz szimbóluma, ugyanakkor a fekete szirmok a varázsló gonosz kertjének uralkodói, hiszen a piros, bíborpiros, lila, kék és fehér virágok világos, lágy szirmai között vizuálisan a fekete szirmokra fókuszál a tekintet. A vak utca, a festetlen kerítés, a sötét ablakok a varázsló kertjével szembeállítva egyfajta diszharmóniát mutatnak; a színes kert és az azt körbefogó színtelen világ konfliktusa „színeződik” ki. A rablók barna köpenye szintén rájátszik a fakó világban való öldökléseikre, a véres munkára. Beleolvadnak a homályba. A szereplők és a hozzájuk kapcsolódó színek viszont tökéletes harmóniát mutatnak. A varázsló halála (vö. Kovács 1989: 179)
Hatféle szín hétszeri előfordulásban. Az arany és az ezüst telített, fényes színek; az arany mint a lány szemszíne, a lány értékét hangsúlyozza, ugyanakkor a koporsó kulcsa is aranyból van, azonban nem a halálra reflektál, hanem a koporsóban fekvő „értékre”, talán jó ember fekszik ott? Az ezüst szintén valami értékre utal, ismét a koporsóval kapcsolható össze, hiszen a szemfedő csipkéje az ezüst; de giccsesnek is hathat akár. Azonban ha e színt összekapcsoljuk az ősz hajjal, akkor az elmúlást szimbolizálja, az élet végességét. Barna és kék mint a varázsló szemszínei, ellentétben vannak egymással, de ez az ellentét nem egészen intenzív, hiszen a kék is lehet sötét. Talán a haldokló, a megfáradt, a földbe készülő varázsló szeme barna. Fekete csönd (vö. Kovács 1989: 177)
Nyolc szín huszonnyolc előfordulásban. A novella tobzódik a színekben. A fekete egyértelmű dominanciája figyelhető meg, mindegyik előfordulásában a csönd jelzőjeként szerepel, sugallva ezzel a gonosz, a misztikum, a halál állandó jelenlétét. A szőke a fiú és a lány hajának színe, ebben az értelemben nyugodt összhangban van a szépséggel, tisztaságot sugall. A piros mint a fiú arcának színe egészséges kép, nincs zavaró hatása, csakúgy mint ahogy a piros és a tűz párosa is megszokott. A sötét a fekete egyik alteregója, a fiú sötét szemei jelzős szerkezet utal a gonosz jelenlétére az ártatlan kisfiúban. A barna és a tűz kapcsolata a megsült hús képét adja, barnára pörkölődik a cica rózsaszínű (ártatlan) bőre és csakugyan sötétbarnára csókolja a tűz a lány fehér (ártatlan, tiszta) testét is (porrá válnak, a földdel azonosulnak). Kék arc szintagmában a kék mint az arc jelzője a halál mindennapi metaforája lehetne, de itt szó szerint értelmeződik, a fojtogatás azonos a gyilkossággal. Apa és fiú
A novella igencsak színszegény, csupán fekete és fehér kettőssége mutatkozik meg. A fehér minden esetben utalás az orvosi köpenyre, a fehér csontokra; itt negatív szín. A fekete mint a szemüvegkeret színe nem hordoz magában különösebb stiláris értéket. Egyhangúság, érzelemmentes, fásult világ. A kis Emma
A novella, tekintettel terjedelmére, nem színgazdag. Egy-egy szín mintegy utalásként jelenik meg. A szőkeség Emma szépségét jelentheti, de a szürke szemek egyfajta fásultságot visznek a képbe. Sötét padlás és fehér harisnya egyenlő a romlottság és az ártatlanság ellentétével. A sárga ősz (a nyár irigye is lehet akár) az alaphangulatot adja meg, tudniillik valami elmúlik. A rózsaszín pántlika a kislányos mozzanatot emeli ki. Szladek vörös, majd sötétvörös arca pedig a düh fokozását szolgálja. Egyiptomi József
A novella tobzódik a tarkaságban; tízféle szín huszonhét megjelenésben. A világosság dominanciája észlelhető. Egyfajta álomkert színei ezek, tele élettel. A fehér szín dominál, mely tisztaságot, ártatlanságot ad, a novella alaptónusa. A sárga élénkséget ad a fehérnek, melynek relációja az elefántcsont is; az asszony tisztaságát adja. A téglavörös, a kék, a zöld az élet, az egészséges lét, az idilli kert színei. A barna meleg színként az anyaság, a megnyugvás és az egzotikum kölcsönzője; a fekete megjelenése megbontja e harmóniát, nyugtalanító és elbizonytalanító. Trepov a boncolóasztalon
A véres vízen kívül nincsenek érzékletes színek a novella indítóképében. Egy képkocka juthat eszünkbe a Schindler listájából, amikor a fekete-fehér hullaközegben messze távol kikandikál egy piros kabátka. Itt is a fehér kabátos hullagyalázók közt a sivár színmonotóniát megbontja a lecsorgó véres víz látványa. Belső konfliktust teremt Trepov aranyos uniformisa és aranyos rendjelei, a kisember számára elérhetetlen érték jelképei. A végén ott az elmaradhatatlan kép: a fekete szemű kisfiú; Csáth „gyerekeinek” egyike. Nyolc novella, 23 szín, 121 előfordulásban. Kimagaslóan a fekete és a fehér vezeti a listát 19 felbukkanásával; a szőke 10; a barna 9; a piros, kék, sárga és arany 7; a sötét 6; a rózsaszín és a véres 5; a zöld 4; a vörös 3; az ezüst, tégla és elefántcsontszín 2; a koromsötét, vak, festetlen, lila, ősz, szürke és a sötétvörös pedig egyszer fordulnak elő. A fehér és a fekete hegemóniája adja az alaptónusát a csáthi színvilágnak (vö. Kovács 1989: 176), az expresszív egyensúlymegbontó hatásért felelősek; ez a két véglet, élet és halál, ég és föld, jó és rossz az alaptémái is ennek a művészetnek. A fehérre hajaz a szőke, az elefántcsontszín és a festetlen is; gyenge és lágy színek. A feketével kulminál a sötét, a koromsötét, a vak és a szürke. A két véglet között, ebben a sivár alaptónusban ott vannak az impresszionista színvilág élénk megfestői is, mint a piros, a vörös, a kék, a sárga, a zöld. Élénk és karakteres színek, energiát hordoznak magukban, megbontva a fekete-fehér sivárságot. Az arany és ezüst pedig minduntalan anyagi értékhez kapcsolódnak, nemes színek. A színárnyalatoknál megfigyelhető a sötétebb irányba tolódás: sötétvörös, koromsötét, haragoszöld. Konklúzióként: nem a fizikai színbesorolásban látom a lényeget; nem meghatározó, hogy elsőrendű vagy éppen kevert színről van-e szó, hanem jelentősebb szervezőelv az, hogy ezen színek éppen mihez kapcsolódnak, minek avagy kinek a jelzői. Hiszen ez adja a színek stilisztikai szerepét, az érzékeltetés eszközei: a rózsaszín masnis ártatlan kislány, Emma és a rózsaszín pongyolás prostituált vitathatatlanul nem férhet össze. A naturalizmus színei a komor és meglehetősen kopár színek, az alaptónus adói; egyértelműen győzedelmeskednek az impresszionizmus és a szecesszió tarkabarka képvilága felett. Szakirodalom:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||