NAPÚT 2009/10., 90–91. oldal


Tartalom

Barta János
történész

Benedikty Tamás
író

Inkey Alice

fotóművész (Budapest, 1940. június 28.)

    Egy szép nyári délután alsógödi kertünkben kedves olvasmányomba merülve, édesapám közeledtére figyeltem fel.
    – Na, Cilike, eldöntötted már, hogy hol fogsz továbbtanulni?
    Napok óta bosszantottak ezzel a kérdéssel.
    Tinennégy évesen mit érdekel, hogy mit fogok dolgozni? Remélem, semmit. Mit kell úgy sietni!!!
    – Na, mi szeretnél lenni? Divatfotós, portréfotós, riporter? Lehetnél bűnügyi fotós is – mondta, amikor meglátta a kezemben a ponyvairodalom egyik régi gyöngyszemét.
    Apámban (Inkey Tibor fotóművész) fel sem merült, hogy más szakma is van a világon, amivel a lánya foglalkozhatna.
    A bűnügyi fotós mint lehetőség szöget ütött a fejembe. Ezt apám azonnal észrevette, mert így folytatta:
    – Jó, akkor mégy portréfotósnak a Práter utcába!
    Ezennel el is döntötte, körülbelül húsz perc alatt, további életem folyását.
    Fotóstanuló lettem a Fényszövnél.
    A Fényképész Szövetkezetben, Tamásy Sándor fotóművész mellett tanultam a portréfotózást, a tanműhelyünket (labor-retus) Perger József vezette. Mai napig nagy szeretetet érzek irántuk.
    Angelo mester művészettörténeti előadásokat tartott.
    Tanárunk volt az iskolában Sevcsik Jenő bácsi is, akinek a könyveiből tanult az egész szakma.
    Észrevétlenül kezdtem megszeretni a fotózást. Néhány év múlva apám szólt, hogy megüresedett egy hely a fotóosztályon a filmgyárban, lehetnék én is standfotós, mint ő.
    1960-ban beléptem a Magyar Filmgyártó Vállalathoz, és úgy megszerettem az ottani munkát, hogy harminc évig ott is maradtam. A Fényszövben tettem az első lépéseket, de a szakmát a filmgyárban tanultam meg.
    Első filmem a Mici néni két élete volt, Mamcserov Frigyes rendezte, Hegyi Barna fényképezte. S a színészek! Kiss Manyi, Mezey Mária, Somogyi Nusi, Fónay Márta, Páger Antal.
    Aztán Illés Gyuri bácsival forgattam egymás után kilenc játékfilmet. Így elmondhatom, hogy én is a tanítványa voltam.

Fábry Zoltán filmrendező
(Inkey Alice fotója)

    Dolgozhattam Makk Károllyal, Ranódy Lászlóval, Bacsó Péterrel és Fábri Zoltánnal. Több filmjük reklámanyagát fényképeztem. Azután további filmrendezőkkel. Így az évek során 54 játékfilm és körülbelül ugyanennyi tv-film fotóit készíthettem el. Nagy tudású, megszállott filmesekkel dolgozhattam együtt. S a hatvanas évek színészeivel, akik mára már legendás nevek.
    Csak néhányat hadd említsek: Ruttkay Éva, Latinovits Zoltán, Mezey Mária, Dajka Margit, Darvas Iván, Sinkovits Imre, Pécsi Sándor. S a fiatalok: Torday Teri, Pécsi Ildikó, Halász Judit, Venczel Vera, Bujtor István, Udvaros Dorottya, Básti Juli.
    Mára sok minden megváltozott.
    Már nem ismerem a most végzett színésznövendékeket, csak azt a néhányat, akiket a televízió mutat. Azt sem tudom, milyen filmeket forgatnak. Egy gyönyörű szakma szűnt meg egyik napról a másikra.
    Nemcsak nekem, hanem sok korombéli fotográfusnak is. Akik már nem akarják megismerni (esetleg anyagi okokból sem tehetik) a digitális fotózás lehetőségeit. Aki ötven éven át elismert fotográfus volt, kezdje elölről a pályát? Vegyen számítógépet, menjen tanfolyamra, vásároljon laptopot, és tanulja meg újra a szakmát?
    Nem mindenki képes rá. Én sem.
    Kiállításokra dolgozom hagyományos technikával, filmre – negatívra.
    Előfordul, hogy egy-egy színész megkeres, hogy csináljak olyan „alízos” fotót! Róla vagy a lányáról.
    Nagy szerencsém van, hogy a fotózás mellett van még egy hobbim, ami az utóbbi években felerősödött: az írás.
    Első könyvem, az Alsógödi Amarcord, önéletírás az ötvenes évekről.
    Most filmgyári emlékeimet próbálom összeszedni, rendezőkről, színészekről, kollégákról. Sok-sok fotóval.
    Ui.: „A színész nem ember, hanem színész” – mondták viccesen a szakmában. Én nagyon szeretem őket, és boldog voltam, ha fotózhattam pillanataikat. Akár filmben, akár „civilben”.



A lap tetejére