NAPÚT 2008/8., 11–12. oldal
Tartalom
Prágai Tamás Naptalan utak, napúttalan napok
Végh Attila Globális fohász
|
|
Erős Kinga
„Végül mindenből költészet lesz és csend”
Pilinszky leveleit olvasom, amelyeket Baitz Máriának, nagynénjének írt. „Miért olvassuk az írók magánleveleit, amikor műveiket is olvashatnánk?” – teszi fel a kérdést Bálint Péter A levelezés vágya című tanulmányában. A választ abban látja, hogy az olvasó valamilyen oknál fogva úgy gondolja, hogy a magánszemély igazibb, mint a lírai hős, és az irodalom mögött igyekszik felfedni az igaz történetet. Ugyanakkor tudjuk: az író a leveleit is írja. „Tegnap már meg is kezdtem »regényemet«. Lesz erőm befejezni? 1-2 év kellene még hozzá.” Pilinszky nagynénjével való levelezésében fel-feltűnik az elmúlás gondolata. „Az élet elviselhetetlen lenne halottak nélkül – írta szegény Gabriel Marcel, s talán ezért viselte olyan szépen utolsó korszakát, amibe lassan én is belépek! Kezdem ezt nagyon érezni!” Másutt ezt írja: „Annyi bolyongás után eljutottam egyfajta hőn áhított belső rendbe, melyben élet és halál végre valamiképpen egy. Életem ezzel valójában lezárult – hála Istennek. Viszont annál inkább felgyorsult a befele-utazás.” Leveleiből kikristályosodik, hogy Pilinszky élete utolsó éveiben azzal a tudattal élt, hogy a halál lesz a közeljövő legnagyobb eseménye, melyre készülnie kell. Ez nem azonos azzal, hogy ösztönösen megérezte volna közelgő halálát, ez nyilvánvaló félreértelmezése lenne e leveleknek, sokkal inkább egy tudatos befele figyelésnek, Istenre figyelésnek lehetünk tanúi sorain keresztül. Heidegger találóan írja az egyéni halál jelentéséről, hogy a „halál” különbözik az én „saját halálomtól”, hiszen az előző tudata nem bénítja meg az embert, mivel nagy a szakadék a halál tudata és a saját halálom bizonyossága között. Pilinszky leveleiből éppen ez a lassú átváltozás válik nyilvánvalóvá, ahogy a halálra már nem úgy tekint, mint egy rajta kívül levő eseményre, hanem mint egy „meghívásra”, melyre csak befele utazva lehet felkészülni. „Ezért kell egyedül befele figyelnünk, arra a végső csendre, ami vár ránk, s akkor tehetünk bármit és érhet bennünket bármi, végül mindenből költészet lesz és csend lesz” – írja egy más kontextusban, melyben szintén megjelenik az elmúlás témája.
Miféle csend az, miről Pilinszky oly sokszor tesz említést írásaiban? Többféle csend van, a tehetetlenség, a dac, a szégyen csendje. A kitárulkozás csendje, mely kitágítja a beszéd határait, mely képessé tesz a kimondhatatlan kimondására, melyben végül a párbeszéd imává alakul. Amire csak utalni lehet, vagy legfeljebb megsejtetni, amit Damaszkuszi János így fogalmazott meg: „az isteni mondhatatlan és felfoghatatlan”. A csendben halljuk meg Isten szavát, melyben teremtmény és teremtő érti egymást. Számos bibliai történet tanúskodik erről, gondoljunk csak Mózesre, Illésre vagy a Getsemáne-kert csendjében imádkozó Jézusra. Ez nem a kiüresedés csendje, hanem a lélek szaváé, mely előtt talán még a kerubok is leborulnak, nem a hang, sokkal inkább a disszonáns én hiánya.
Pilinszky leveleit áthatja sajátos világlátása, ahogyan az embert mint valahonnan jövő és valahová tartó lényt szemléli. Irgalmas tragikumnak nevezi ezt a hontalanságot, melybe az embernek van belépője és van meghívása is az atyai házba. Többen írták róla, hogy kereszténységében és annak költői artikulációjában absztrakció érzékelhető, valamint a lírájában megjelenő Isten-élmény metaforikus. Ő így ír: „ Annyi tékozló bolyongás után eljutottam hát a »szabályoshoz« a szentség legmélyebb értelmében. Csak én tudhatom, mekkora kegyelem ez, keresztjével együtt. De ez a kereszt – szemben az előzőekkel – halványan már mégis a Keresztre hasonlít. Külsőleg, a világ szemében: új föladatok elé kerültem. Belül: a befejezés misztériumát élem, amitől az írás is tökéletesen új dimenzióba kerül. Ebből csak az agónia zökkenthet ki, hogy azután a halál véglegesen elhelyezzen. Van Isten! – egyedül ezért lehetséges, hogy belülről (Felőle nézve mindenképp) minden élet organikus, akár egy fa, legkisebb leveléig.” Végül valóban mindenből csend lesz, s maradnak a levelek, versek… a költészet.
|