Szereplők: |
Erkel Ferenc, 78 éves |
Gustav Mahler, 28 éves |
|
Történik: |
Erkel lakásán, Gyulán, 1880 októberében |
|
(Erkel nagy karosszékben ül, vár. Nézi az ajtót. Oldalt pianínó, rajta kották, papírok. Csönd. Majd halk kopogás. Csönd. Kopogás újból. Erkel némán ül, néz. Lassan kinyílik az ajtó, Mahler bedugja a fejét.) |
|
MAHLER | Gustav Mahler. |
ERKEL | Erkel Ferenc. |
MAHLER | Nem Ferenc Erkel? |
ERKEL | Nem. |
MAHLER | Kopogtam. |
ERKEL | Nem hallottam. |
MAHLER | Mert nem vagyok magyar. Biztos csehül kopogtam. Azért nem hallotta, mester. |
ERKEL | Elképzelhető. |
MAHLER | Bejöhetek? |
|
(Erkel bólint, Mahler bejön, megigazítja a ruháját.) |
|
MAHLER | Ez az egy felöltőm van. Elnézést. |
|
(Erkel bólint.) |
|
MAHLER | Mint bizonyára tudomása van róla, Guido Adler, bécsi intendáns javasolt Pestre. |
ERKEL | Igen. |
MAHLER | Ferenc Beniczky, a pesti Operaház intendánsa hívni, aztán vezetni az Operaházat. |
ERKEL | Örülök. |
MAHLER | Beniczky úr küldött interjúra Önhöz. Az Opera intendánsa. |
ERKEL | Hallottam. |
MAHLER | Ezek szerint várt már. |
ERKEL | Igen. |
MAHLER | Nehezen találtam meg ezt a Gyula nevű várost. |
ERKEL | Mert messze van. |
MAHLER | És út sincs igazán. |
ERKEL | Nincs. |
|
(Csönd.) |
|
MAHLER | Vagyis én leszek a dalszínház új igazgatója. |
|
(Erkel bólint.) |
|
MAHLER | Úgy gondoltam, hogy ön kérdez, én pedig válaszolok. |
ERKEL | Igen. |
MAHLER | Ön kérdez? |
ERKEL | Szükséges? |
MAHLER | Nem szükséges. Magamtól is tudok beszélni. Csehországban születtem, Linz mellett kezdtem színházigazgatói tevékenységemet. Majd Ljubljanába kerültem, ott is az opera felvirágoztatásán fáradoztam, Ön nem kérdez, de én válaszolhatok, igen, Ljubljanában az opera felvirágzott működésem alatt. Majd a nagy hírű Olmütz következett, hitem szerinti munkában meggyőződéssel és teljes erőmmel a wagneri kultikus opera csillagát igyekeztem felhelyezni a meglehetősen szürke olmützi égre. |
ERKEL | És? |
MAHLER | Felhelyeztem. Biztos állíthatom, ma is ott ragyog. Wagner ragyogását amúgy sem lehet egykönnyen elhomályosítani. Gondolom, Ön is Wagner rajongója. |
ERKEL | Igen. |
MAHLER | Aztán Kassel következett. Kassel kitűnő város, a közönsége rendkívül műértő, úgy vélem, Wagner és az olasz opera méltó otthonra talált közreműködésemmel. Innen a híres lipcsei operaház, ahol volt szerencsém ismét vezetőként működni. Felteszem, Ön hallott a lipcsei Operáról. |
ERKEL | Hallottam. |
MAHLER | Innen Prágába vezetett az utam, haza. Ember térjen néha haza. Prágában az Új Német Színházban tevékenykedtem. Tevékenységem híre eljutott más tartományokban, talán Pestre is. |
ERKEL | El. |
MAHLER | A prágai Opera is megismerhette Wagner zsenialitását, és nekem ennyi már elég volt. |
ERKEL | Kiváló. |
MAHLER | Bizonyára tudja, jelentős mértékben komponálok. Csakúgy, mint ön. |
ERKEL | Tájékoztattak. |
MAHLER | Sajnálom, de eddigi pályám alatt nem hallhattam az Ön műveit. |
ERKEL | Én sem az önéit. |
MAHLER | Ez azonban nem lehet gátja a kapcsolatunknak. |
ERKEL | Ez nem. |
MAHLER | Ma innen az Operaházba megyek. Beniczky intendáns úr bemutat a társulatnak. Úgy gondolom, kellően hatásos beszédet fogok mondani, és az Önök túlságosan nemzeti színezetű operai repertoárját módom lesz kiszélesíteni és bekapcsolni a mai zenei vérkeringésbe. |
ERKEL | Értem. Sok sikert hozzá! |
MAHLER | Úgy hallottam, ön új operán dolgozik. |
ERKEL | Igen. |
MAHLER | Ha olyan állapotba ér vele, ami már hallgatható, szívesen megteszem, kérem, üzenjen be értem! Nagy örömmel adok tanácsokat a továbbiakra nézve. |
ERKEL | Feltétlenül élni fogok a lehetőséggel. |
MAHLER | Nem egy kasseli vagy szlovén zeneszerző fordult hozzám ilyen kéréssel, és tanácsaim általában rendkívül gyümölcsözőek voltak. |
ERKEL | Természetesen. |
MAHLER | Kíván még tudni valamit? |
ERKEL | Nem. |
MAHLER | Interjú volt ez. Úgy hívják. Az Ön véleménye számít az intendánsnak. Ez ugyan nem befolyásolja a kinevezésemet, de feltétlen megtisztelő. Gondolom, jó benyomást tettem Önre… |
ERKEL | Igen. |
MAHLER | Kérem, ezt a jó benyomást közölje az intendánssal! |
ERKEL | Feltétlen. |
MAHLER | Köszönöm. Szívesen vettem volna, ha egy kávéval megkínál és hosszabban elbeszélgetünk, de látom, Ön fáradt és öreg. Öreg és fáradt, nem is kívánom tovább fárasztani. |
ERKEL | Itt a házban nincs kávé. |
MAHLER | Akkor majd a kávéházban. Nagyon örülök, hogy megismerkedtem Önnel. |
ERKEL | Részemről az öröm. |
MAHLER | Köszönöm. |
ERKEL | Kérem, menjen ki az ajtón, majd forduljon vissza, kopogjon újból! |
MAHLER | Kérem, ennek nincs akadálya… csak nem értem. |
ERKEL | Ez nem baj. |
|
(Csönd, Mahler zavartan áll, Erkel nyújtja a kezét.) |
|
ERKEL | A viszontlátásra! |
MAHLER | A viszontlátásra! |
|
(Megindul, majd visszafordul.) |
|
MAHLER | Most akkor megint kopogjak? |
ERKEL | Kérem rá. |
MAHLER | Kérem. |
|
(Kimegy, kis csönd. Majd kopogás.) |
|
ERKEL | Tessék! |
|
(Mahler bedugja a fejét, majd belép.) |
|
ERKEL | Ön, felteszem, Gustav Mahler. |
MAHLER | Úgy van, de már… |
ERKEL | Erkel Ferenc vagyok. Erkel a családnevem, de mi előre tesszük, magyarok. |
MAHLER | Ez érdekes. |
ERKEL | Rajtunk kívül ezt csak a japánok teszik meg. |
MAHLER | Igazán? |
ERKEL | Vagyis rokonok lehetünk velük, nem gondolja? |
MAHLER | Ezen még nem… |
ERKEL | Erkel Ferenc vagyok, zeneszerző és karmester. Itt élek Magyarországon. |
MAHLER | Magyarország? Igazán? |
ERKEL | Ön fiatal, és rendkívül mozgalmas életet élt eddig. Nyilván nem ismerheti tevékenységemet, szakmai múltamat. |
MAHLER | Nos, nem volt alkalmam… |
ERKEL | Nyilván azt sem tudhatja, hogy gyűlölöm Wagnert. |
MAHLER | Valóban? |
ERKEL | Magyar vagyok, de a Habsburg Birodalomban születtem, és az Osztrák–Magyar Monarchiában fogok meghalni. |
MAHLER | Figyelemre méltó. |
ERKEL | 1840-ben írtam meg az első operámat. Ön hány éves volt akkor? |
MAHLERNos, én 1860-ban születtem… |
ERKEL | Bocsánat. Nem ismerheti. Én alapítottam meg itt 1853-ban a Nemzeti Filharmóniai Társaságot. Ön akkor hány éves volt? |
MAHLER | 1860. július 7-én… |
ERKEL | Elnézést. Figyelmetlen voltam. Közreműködésemmel alakult meg a Zeneakadémia. |
MAHLER | Ó, itt van Akadémia? Nem is tudtam róla. |
ERKEL | Van. Négy éve nyílt meg gyönyörű Operaházunk. Tetszik Önnek? |
MAHLER | Ó! Igen! |
ERKEL | Azt is én alapítottam meg. |
MAHLER | Úgy tudtam, a bécsi… |
ERKEL | Nem tudja jól. Rosszul tudja. |
MAHLER | Sajnálom. |
ERKEL | Én voltam az első zenei igazgatója, mondhatni fő-zeneigazgató. |
MAHLER | Igazán? |
ERKEL | Ezért küldték hozzám. Én itt amolyan… zenei tekintély vagyok, ha érti. |
MAHLER | Köszönöm, hogy erről tájékoztatott. Hálás vagyok érte. A nagy sietségben nem volt mód… |
ERKEL | Írtam tíz operát, egy kantátát, karműveket, kísérőzenéket, szám szerint hatszázötvenet, hangszeres műveket is természetesen. |
MAHLER | Azt szoktak a zeneszerzők. Hangszeres műveket. |
ERKEL | És zongoradarabokat. |
MAHLER | Azokat én is. |
ERKEL | És talán nem tudja, a magyar népnek van himnusza. |
MAHLER | Igen, ez egy új divat. A szlovénoknak is lett, pedig ilyen nép nincs is, hiszen a birodalom része, mégis himnuszuk van. Nem is tudtam, hogy itt is… |
ERKEL | A himnusznak is én vagyok a zeneszerzője. |
MAHLER | gazán? Gratulálok, ez igazán… |
ERKEL | Ezt éneklik ünnepekkor. Vagy ha forradalom van. |
MAHLER | Itt szokott lenni forradalom? |
ERKEL | Előfordul. |
MAHLER | De most nem lesz? |
ERKEL | Egy darabig nem. |
MAHLER | Ennek örülök. Nekem nyugalom kell a munkámhoz, semmi lárma, csak a zene. |
|
(Csönd.) |
|
MAHLER | Gratulálok az Operaházhoz. Nagyon impozáns építmény. |
ERKEL | Nem én építettem. Én csak megalkottam. |
MAHLER | Én zenekari dalciklust írtam már. |
ERKEL | Ez igen érdekes. |
MAHLER | Idén mutatták be első operámat. Lipcsében mutatták be, nos, meglehetősen sikeres volt, bizonyára hallott róla. |
ERKEL | Igen. |
MAHLER | Gondoltam. Messze eljutott a híre. Nos, meglehetősen jól hozott a konyhára. Igazából sokat kerestem vele. Sikeres volt, mondhatom. Azóta viszonylagos jólétben élek. |
ERKEL | Kiváló! |
MAHLER | Maga Csajkovszkij is ott volt a bemutatón. Maga Csajkovszkij is. |
ERKEL | Hallottam róla. |
MAHLER | Örültem neki, hogy ott van, mégiscsak egy legenda. Bár az érzelmes, avítt dallamokkal telezsúfolt zenéjét nem szeretem, ő azért mester. Akárhogy is nézzük. |
ERKEL | Csajkovszkij mester. |
MAHLER | Kismester. Ügyes kismester, nem? Szerintem az utókor hamar elfelejti. |
ERKEL | Nem tudom. |
MAHLER | Van még valami, amit el akar mondani nekem, Ferenc úr? |
ERKEL | Erkel. A Ferenc a keresztnevem. Ahogy önnek a Gustav. |
MAHLER | Igen, ez még szokatlan nekem. |
|
(Csönd.) |
|
MAHLER | Akkor… végeztünk is… visszamennék, elfoglalom a szállásomat. |
|
(Csönd, Erkel bólint, Mahler kicsit meghajol, elindul kifelé.) |
|
ERKEL | (váratlanul) A szállásra ne rendezkedj be! Nem lesz rá szükséged. |
MAHLER | Hogyan? |
ERKEL | Magam váglak ki ebből a városból, a hajadnál fogva húzlak végig az utcákon, mindenki szégyenére, úgy, hogy soha többet ne jusson eszedbe erre a földre lépni! |
MAHLER | Tudtam! Már amikor először megláttam, tudtam! |
ERKEL | Taknyos! Mit képzelsz, te lehetsz itt az igazgató, az én Operaházamban? |
MAHLER | Mondták, milyen maga! Mindenki mondta, azt hitte, meglepődtem?! |
ERKEL | Az én Operaházamban nem leszel igazgató, annyi tekintélyem még van… |
MAHLER | Semmilyen tekintélye nincs! Világosan megmondták, semmilyen! |
ERKEL | Egyelőre még az egyik fiam ott a vezető karmester! |
MAHLER | Tudom! Pocsék karmester, tegnap este volt módom rá, hogy megbizonyosodjak róla… |
ERKEL | A fiaim egytől egyig… |
MAHLER | Nem érdekelnek a fiai. Igen, erről is tájékoztattak, az Ön családja elfoglalta a város zenei életét, de ezt nem fogjuk hagyni! |
ERKEL | Ki nem fogja hagyni? Te? |
MAHLER | Sem én, sem a bécsi intendáns! |
ERKEL | Ez a Magyar Királyi Opera! |
MAHLER | Ez egy opera, ahol Wagnert fogunk játszani, akár tetszik magának, akár nem. |
ERKEL | Ez az én nemzeti Operám! Itt magyarul fognak énekelni és játszani! |
MAHLER | Nem hiszem. És miért is kellene? Most is németül beszélünk! |
ERKEL | Mert te nem tudsz magyarul. |
MAHLER | Beszélhetünk csehül is, maga tud csehül? Beszéljünk csehül? |
ERKEL | Megelőzött már a híred, pondró, azt hiszed, nem tudok minden rólad? |
MAHLER | Az én hírem megelőz, valóban, mert nekem van olyan! Rólam tudják, ki vagyok! |
ERKEL | Linz! Linzi Opera! Azt mondod, annak a megalapítója voltál?! Linztől délre, egy koszos fürdőben, egy fából tákolt viskóban próbáltál meg működni, Bad Hall, ez a fürdő neve, igaz? Balszerencsédre kúráltattam már ott magam, ismerem a helyet. |
MAHLER | A múzsának elég egy fakalyiba, ha igazi mollban szólal meg az élet! |
ERKEL | Kihagytál egy állomást, voltál két hétig Bécsben is, de az első bemutatkozásod után úgy kirúgtak, hogy Olmützig repültél. |
MAHLER | Az a Bécs még nem volt felkészülve… |
ERKEL | Olmützben három operaénekessel és négy zenésszel próbáltál operákat játszani, igaz? |
MAHLER | Nem igaz. Hat énekes volt és tizenkét zenész. Öt operát tanítottam ott be! Ötöt! Tudja, mi az?! Bizet-t játszottam, Verdit játszottam! |
ERKEL | Hat énekessel, kar nélkül? |
MAHLER | Igen! Megoldottam. Vezényeltem, és megoldottam! |
ERKEL | Tombolt a közönség! A műértő közönség! |
MAHLER | Nem kellett ahhoz közönség. Nem is nagyon volt. A fejlődésemhez kellett Olmütz. |
ERKEL | És aztán Kassel, ahonnan két hónap után kiutáltak, igaz? |
MAHLER | Maga nyomoztatott utánam?! Maga a bécsi titkosrendőrséggel nyomoztat? |
ERKEL | Nem, csak váltottam pár levelet a barátaimmal. Ami nem szokásom, de amikor meghallottam, hogy egy huszonnyolc éves taknyost akarnak a nyakamra hozni, körülnéztem, igaz. |
MAHLER | Kasselben egy műveletlen, korlátolt, fogyatékos intendáns miatt… |
ERKEL | Wilhelm Treiber. Tudom. |
MAHLER | Ezt most honnan a francból tudja? Honnan ismeri? |
ERKEL | Kiváló zenetörténeti munkái vannak. Nem is hallottál erről? |
MAHLER | Engem ez nem érdekelt! |
ERKEL | Ott éltél Kasselben, és nem tudtad, ki az intendánsod? |
MAHLER | Mi? Treiber? A munkáit…de nem tudtam, hogy a Treiber az a Treiber… |
ERKEL | Nem is nagyon volt rá időd, hogy megtudd, mert onnan is kiraktak, mehettél a lipcsei operába… |
MAHLER | A lipcsei opera az egyik legszínvonalasabb német társulat, és oda hívtak! Hívtak! Hatéves szerződésem volt velük! |
ERKEL | Meddig voltál ott?! |
MAHLER | Ne tegezzen! Hallja, ne tegezzen! |
ERKEL | Meddig voltál ott? Amíg ki nem derült a viszonyod a híreske szopránnal, Johanna Richterrel? |
MAHLER | Na, ezt most honnan?! Hé! Ezt most… |
ERKEL | Itt is volt próbaéneklésen. |
MAHLER | Mi? Magánál? |
ERKEL | Szorgalmas szoprán. Szeret próbaéneklésekre járni. |
MAHLER | Megölöm, ha egyetlen rossz szót is mer szólni Johannáról, megértette? Én neki írtam az első dalciklusomat! |
ERKEL | És? Tehet ő róla? Hogy rosszak? |
MAHLER | Maga nem is hallotta! |
ERKEL | Egy Wagner-őrült ne írjon dallamos dalciklusokat, akkor sem, ha egy korosodó szoprán az ágyékába nyomja a testét! |
MAHLER | Ezt ismételje meg! |
ERKEL | Nem ismétlem, nem volt olyan jó. És amikor hazakullogtál segédkarmesternek Prágába, kiderült, hogy pár év elég volt ahhoz, hogy végképp elfelejtsenek, kezdhettél mindent elölről. |
MAHLER | Aztán én vezényeltem először a Ringet! Én! Lipcsében! |
ERKEL | Mit kell Wagneren vezényelni?! |
MAHLER | Hatalmas siker volt Lipcsében! |
ERKEL | Miért vezényelted te? Mert meghalt a betanító, Arthur Nikisch. |
MAHLER | Meghalt, igen, és? Tehetek róla? Nem. Ajánlkoztam, hogy folytatom a betanítást! És nagy siker volt, igen, felmutathattam Wagnert, végre felmutathattam a mestert! |
ERKEL | És a zenekart is, amelyik a bemutató után nem volt hajlandó tovább dolgozni veled! |
MAHLER | Most ezt meg honnan? Honnan? |
ERKEL | Két tanítványom van abban a zenekarban. Közölték, hogy ezzel az idegbeteg Mahlerrel nem hajlandóak tovább dolgozni. |
MAHLER | Rossz zenészek voltak. Jól játszották akkor a Ringet, mert én tanítottam be nekik, azt jól játszották, miattam, de utána visszasüllyedtek a tehetségtelenségükbe. Így volt. |
ERKEL | Mi volt a címe az operádnak?! Amit ott bemutattak? |
MAHLER | Ezt nem tudja, nem?… |
ERKEL | Hallani akarom. |
MAHLER | A Három Pintos! Óriási siker! |
ERKEL | Ki írta azt az operát? |
MAHLER | Én! |
ERKEL | Nem! |
MAHLER | De! |
ERKEL | Weber írta. Akinek az unokájával henteregtél Lipcsében, és megszerezted tőle Weber befejezetlen operáját. |
MAHLER | Nem „befejezetlen”! Az csak egy töredék volt, töredék! |
ERKEL | De abból írtad az operádat. |
MAHLER | Tovább gondoltam, igen. És nem henteregtem az unokával, hanem megmutattam neki egy művemet, és ő azt mondta, igen, Mahler legyen az, aki befejezi nagyapám művét! Így történt! |
ERKEL | De Weber kottája az átírást követően elveszett. |
MAHLER | Leégett a házuk és elégtek a kották, igen, de szerencsére én már akkor kész voltam az operával. |
ERKEL | Milyen szerencse! Vagyis hat évet írtál alá Lipcsében. Meddig voltál ott? |
MAHLER | Majdnem három hónapot. |
ERKEL | És aztán Ljubljana. |
MAHLER | Elég volt, nem beszélgetek magával tovább. |
ERKEL | A híres szlovén Opera. |
MAHLER | Ne gúnyolódjon! |
ERKEL | Nincs is ilyen, hogy szlovén Opera. |
MAHLER | Én megteremtettem volna, ha hagyják! |
ERKEL | De nem hagyták. |
MAHLER | Majd még visszahívnak. Majd még örülnének nekem. |
ERKEL | Nem fognak visszahívni. Ahogy ide sem. Mennyit időt töltöttél az eddigi állomásaidon? Átlag három hónapot? |
MAHLER | Volt, hogy egy évet… |
ERKEL | A téli szünettel együtt, tudom. |
MAHLER | Ezt én nem hallgatom tovább! |
ERKEL | Nem is kell. Itt ha kimégy a házból, jobbra, az utca végén van egy kávéház. Ott igyál meg egy kávét, és minél előbb hagyd el az országot! |
MAHLER | Ég Önnel! |
ERKEL | Viszont. |
|
(Mahler dühösen kimegy. Csönd. Aztán kopogás.) |
|
ERKEL (kiszól:) Mondom a házból ki, és jobbra. |
|
(Mahler bejön.) |
|
MAHLER | Kopogtam. |
ERKEL | Hallottam. |
MAHLER | Azt kell mondani, szabad. |
ERKEL | Nem mondom. |
MAHLER | Különösen olyan embernek, akinek szüksége van rám. |
ERKEL | Nekem nincs szükségem rád. |
MAHLER | Azt hiszi, én nem tájékozódtam? Ha olyan jól megy a fiaival az Operaháza, miért kerestek meg engem, miért? |
ERKEL | Nem tudom, de ezért még fejbe verek pár embert. |
MAHLER | Mert magának már leáldozott, vége. A fiai pedig képtelenek folytatni azt, amit maga elkezdetett. És mit kezdett el? Ki maga egyáltalán? Egy név, még az sem rendes, fordított név! |
ERKEL | Elég! Takarodjon innen! |
MAHLER | Megkerestek, hogy a maga Operáját nemzetközivé tegyem. Hogy híre legyen Európában, ezért kerestek meg, és én ezt a munkát el is végzem! |
ERKEL | Kötve hiszem. |
MAHLER | Mert a maga zenéje két bérlet közönségén kívül senkit sem érdekel. |
ERKEL | Azt mondtad, nem is ismered a zenémet. |
MAHLER | Nem, de ismerem a témáit. Miféle témái vannak, mi? Tessék, kiírtam az operáit, még leírást is kaptam róluk… Báthori Mária, Hunyadi László, Bánk Bán, Sarolta, Brankovics György – kik ezek? |
ERKEL | Azt neked nem kell tudnod… |
MAHLER | Ezzel akar Ön európai operát létrehozni? Miért nem ír nagy témákat, mint Verdi vagy Wagner, vagy valami rendes szerző, akik az egész emberiség történelmét akarják feldolgozni. Tessék! Írt maga egy Aidát vagy Klepoátrát, vagy valamit? |
ERKEL | Én a magyar nép történelméből… |
MAHLER | A magyar nép történelme senkit sem érdekel. Megpróbálta eljuttatni ezeket az operákat Párizsba is, igaz? Mi történt. |
ERKEL | Nem sikerült… |
MAHLER | Bécsbe még talán, de azt is csak azért, mert a bécsi udvar fel kívánja mutatni, hogy támogatja az Ön népe kultúráját, színtiszta politikai okokból. |
ERKEL | Párizs azért nem sikerült, mert nem volt pénzem a kottákat lemásoltatni, érted?! És most azonnal… |
MAHLER | Nincs olyan, hogy nemzeti zene! Nemzeti opera, érti? Maga nem hallotta meg az idő szavát! |
ERKEL | De. Most is azt hallgatom. Rosszul is vagyok tőle. |
MAHLER | És hogy alkot maga, mi? Az utóbbi időben, hogyan, mi? |
|
(Erkel nem szól, csak dühösen néz.) |
|
MAHLER | Ül a magaslaton, körülötte a fiai, és írják együtt az operákat! Mindenki tudja, hogy egyedül képtelen befejezni akár csak egyet is! |
ERKEL | Mert a fiaim tehetségesek. Segítenek. |
MAHLER | Nem segítenek, kénytelenek végrehajtani az utasításokat. Különben éhen halnának, hiszen maga csak akkor támogatja őket pénzzel, ha kizárólag Önnek dolgoznak. |
ERKEL | Ez nem igaz! |
MAHLER | Maga képes feláldozni a fiai életét, csak azért, hogy maga ragyoghasson a színpadokon és hangversenytermekben! Maga egy zsarnok, mindenki tudja. Rájuk telepedett, pedig lehetne saját életük, saját műveik, ha annyira tehetségesek. Nemcsak a fiai! Mária! Ő lehetne az első igazi zeneszerző, aki nő, igaz? De ez sem fog megvalósulni soha! |
ERKEL | Nem akadályoztam meg… |
MAHLER | Maga már most itt a zenei élet nagy öregje, a nagy varázsló, miért nem engedi el őket, miért? Mert akkor nincs több bemutató, igaz? Ha ők nem dolgoznak magával, akkor vége Ferencnek, igaz? |
ERKEL | Erkel! Erkel! A Ferenc utána jön… |
MAHLER | Maga lehet, hogy nagy nemzeti szerző lesz, de úgy, hogy a fiairól senki sem fog tudni többé! |
|
(Csönd.) |
|
ERKEL | Ők… mindent értem… szeretetből… |
MAHLER | Azt hiszi, nem tudom, kit hívtak ide előttem? Felix Mottlot, a valóban tehetséges német karmestert. |
ERKEL | Kibírhatatlan alak volt. |
MAHLER | Mennyi ideig maradt itt? Talán két hónapig? Ő, aki felvirágoztatta a német operákat, idejött, és két hónap múlva elmenekült, maga miatt menekült el, rá akart telepedni… én nem fogok elmenekülni, érti?! Én itt maradok. Az Operaházból pedig kivágom a maga rokonait, mert csak jót teszek velük. Írjanak maguktól műveket, vonuljanak el dühösen. |
ERKEL | Mottl jó karmester… |
MAHLER | Nocsak! |
ERKEL | De csupa idegent… csupa idegent akart idehozni… |
MAHLER | Ez egy birodalom. Magyarország egy birodalom része. Nem idegenek. |
ERKEL | Ez nem egy birodalom része. Ez egy ország. Magyarország. |
MAHLER | A zenében nincsenek országok. |
ERKEL | Azok nincsenek. De vannak nemzetek. Az én zenémben ott van az egész nemzet lelkiismerete, és ha most azonnal nem takarodsz el innét… |
MAHLER | Összeírtam a maga utóbbi sikereit… Tessék: Névtelen hősök. Opera. Hány előadást ért meg? |
ERKEL | Hatot. |
MAHLER | Négyet. Hazudtak magának még kettőt. Négyet, azt is félházakkal. Majd István király. Az nemrég volt. Ez egyébként érdekel. Szent Istvánt ismerik még az illírek is. Maga ezt is képes volt elrontani. Hány előadást ért meg, hányat? |
ERKEL | Bemutattuk… szép volt… |
MAHLER | Senkinek nem kellett. Különben is, ezt is a fiai írták, nem is maga. |
ERKEL | Segítettek… csak segítettek benne… |
|
(Elhallgat, néz maga elé. Mahler közelebb lép.) |
|
MAHLER | Rosszul van? Hívjak valakit? |
ERKEL | Senkit se hívj ide! Ha ez azért… mert el kell pusztulnom, pusztuljak el… ha téged azért küldtek, akkor teljesítsd be a küldetésed… |
MAHLER | Küldhetek orvosért… |
ERKEL | Benne van… minden zenémben ennek a nemzetnek minden lélegzetvétele… igaz, hogy ezt csak mi halljuk, ezt a lélegzetvételt csak mi halljuk belül, talán senki más… igaz. És jól is van ez így. Az István nem jó opera, igaz. De a Bánk jó. Az sikerült. Nem egy Weber… de jó… és azt még egyedül… el kellett volna zavarnom a fiaimat, talán valóban. És megdögleni a Bánk bán után. |
MAHLER | Dehogy, amit maga létrehozott… |
ERKEL | Fogd be a szád! A Brankovics jó… majd egyszer valaki jön, és úgy adja elő… ahogy mindig is szerettem volna. Én nem tudtam… nem tudtam rendesen betanítani és elvezényelni. Nem a kottát láttam soha… hanem azt az élményt akartam felidézni, amit akkor éreztem, amikor írtam… ez nem jó. A Dózsa… igen, a Dózsa is sikerülhetett volna, de a fiaim elrontották, azt akartam, hogy alkossanak, dolgozzanak, tanítsam őket, legyek én a mesterük, nem jó, az apa ne legyen mester, mester csak idegen lehet, igazi mester csakis idegen… Csajkovszkij, mondod… a kismester… te hülye vagy, fiam, Csajkovszkijnál nincs nagyobb mester, nyomába sem ér a te német Wagnered, Csajkovszkij a közös eredet, mindenféle nemzet és nép közös eredete. Néha felzavarom itt a gyulai zenészeket, és játszatom velük éjjel, hajnalban. Megfizetem őket, már ha tudom, egész életemet nyomorban éltem, de őket néha megfizetem, játsszák. Rossz zenészek, de Csajkovszkijt jól játsszák, vagy csak én hallom belülről jónak, nem tudom, nem is érdekel, itt ülnek a szobámban és játszanak. Én pedig néha sírok, annyira tehetségtelennek érzem magam mellette. És talán így is van ez. Csak tudod, fiam, az ember néha hisz másoknak. Tudom, ez baj, de néha megteszem. Te félsz a forradalmaktól, én őrzöm magamban az egyetlen tiszta és szent forradalmat… semmit sem tudsz róla, a hülye német nevelőid elhallgatták előled, itt volt egy forradalom, tudod? Nekem nem volt benne részem, kevés részem volt, ha csak annyi nem, hogy volt egy este, amikor egy német fércmű helyett az utcáról beözönlő emberek a Nemzetiben az én Hunyadi Lászlómat akarták hallani. Egy barom német bohózat helyett azt az operát, amit még én… látod, azt valóban én komponáltam, minden hangjegyében ott van a teljes életem. Te nem tudod, ki az a Hunyadi László, és ez nem is fontos. Te ezt nem élheted át sohasem. Szólt az opera, az áriák, és ott ültek azok, akiknek valóban írtam. Soha nem fogod megérteni, mit éreztem akkor. Igen, ott is el lehetett volna pusztulni. Téged pedig most azok hívtak ide, akik a mi nagy „kiegyezésünk” után a német, az európai kultúrát akarják kizárólagossá tenni. Én nem egyeztem ki soha, én ebben nem vehetek részt. Szépen, csendben beleöregedtem ebbe a nemzetbe. Belebújtam ebbe a nemzetbe. Nem látok ki belőle. És nem is akarok. Jó itt. Egyezzen ki, aki akar. Én csak magammal akartam kiegyezni, egész életemben magamban – és a végére rájöttem, felesleges. Nincs kiegyezés önmagunkkal. Nem kell. Nem lehet. Felneveltem sokat, sok kis kiegyezést. Három fiú, egymás után. Nem láttam ki belőlük. És akkor jött egy leány. Ilona. Meghalt. Tizennégy éves volt. Belerokkantam. Nincs ilyen, nem lehet. Ember ne temessen el gyermeket. Ez egy rossz rend. Rossz sorrend. Disszonancia. Mint Wagnernél. És meghalt még egy fiam, Ferenc. Halott fiú. Nincs már. Beteg volt? Vagy menekülni akart előlem… menekülni akart a kiegyezés elől… te nem tudod, mi mit érzünk erre a szóra, talán így németül nem is hangzik sehogy… a fiaim, akik élnek, őket én kényszerítettem a kiegyezésre. Rosszul tettem, igazad van. Nincs kiegyezés. El kellett volna zavarnom őket. Bécsbe, Berlinbe, a te Ljubljanádba, Lipcsébe, akárhová, hogy olyanok legyenek, mint te. Öntörvényűek, önfejűek, européerek. |
MAHLER | Én sem a zenét írom. Engem ír a zene. |
ERKEL | Ezt is loptad. Ezt sem a tied, Liszt mondta ezt is. Ő lesz valaki, látod, Liszt igen. Őt szeretem. De megközelíthetetlen. Ő nem jön ide, beszélni velem. Nem akar. Ellenség, azt mondják. Erkel és Liszt. Pedig Liszt elvezényelte a Hunyadi-nyitányt Bécsben, mert azt akarta, hogy mutassák be az operát. Az én operámat. Pedig ő nem is szereti a műfajt. Én pedig vártam Liszt újabb és újabb műveit. És ahol lehet, bemutattam. Pedig nem barátom, nem dolgozom vele. Ő sem velem. Egymás műveit játsszuk. De az nem barátság. Kötelesség. Látod, ezt szeretem. Ez rendben van. |
|
(Csönd, Mahler hallgat.) |
|
ERKEL | Egyedül vagyok. Régóta. Feleségem sem bírta ezt a zsarnokságot, jól mondod, zsarnok voltam. Az is vagyok. Így is döglöm már meg. Közel lehet. Legutóbb írtam valamit… és észrevettem benne Wagnert. Üzentek. Wagner üzent, menjek már a francba! Ennyi volt. Ennyi élet volt a tied. Az már egy másik, amit most írsz. Fejezd be! Elmehetsz. |
MAHLER | Ez a pianínó rendesen fel van hangolva? |
|
(Erkel csak felnéz rá.) |
|
MAHLER | Jól van, nem kell mindjárt harapni. Leopold Sauer! Prága…1848… nem akkor volt a forradalom itt? Ez aztán a pianínó… cseh… prágai. Mint én. Én is lehetnék pianínó. Nemzeti pianínó. |
ERKEL | Azon csak én játszhatok! |
|
(Mahler nem törődik vele. Leül mögé, elkezdi játszani az A-moll zongoranégyes egyik részletét. Erkel először dühösen tápászkodik fel, de megáll, és a dühe érdeklődésbe megy át. Hallgatja a fiú játékát. Majd lassan odamegy hozzá. Mellé ér. Mahler játszik. Erkel odahúz egy másik széket, leül mellé. Mahler befejezi a tételt, ránéz Erkelre. Erkel is játszani kezd. A Magyar ábrándok egy részletét. Mahler érdeklődve figyeli, láthatóan nagyon élvezi a zenét. Erkel befejezi, felnéz. Mahler ismét játszani kezd. Most már mintha Erkel is mosolyogna. Nem biztos. Lehet, hogy csak megtévesztő módon esik arcára a fény. Játszanak. Aztán vége. Utolsó hang. Ülnek, néznek maguk elé.) |
|
VÉGE |