Végtelen múzeum (részlet)
E számunk képzőművész vendége, Stefanovits Péter készít grafikákat, festményeket és installációkat, ugyanígy (Elekes Károllyal) remekelt már kazettás mennyezetet, kápolnai szekkót is. Művészeti stílusa klasszikus és avantgárd hagyományokat ötvöz. A Munkácsy-díjas művész munkásságát idén március 15-én a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze-díjjal ismerték el. Gratulálunk!
„Mi dolga lehet ma egy drámaírónak, mi dolga lehet egy drámának? Isten haragjátul megröttenteni talán mégse, lelkében felrázni a nagyérdeműt talán mégse… de hogy dolga csak van, az bizonyos.” (Zalán Tibor)
„A közösségi és a létszínház ilyen drasztikus kettéválása az új évezred első éveiben még nem volt ennyire feltűnő. Talán azért nem, mert a felszín alatt készülődő, az egyes országokban eltérő irányba mozduló társadalmi, politikai mozgások nem voltak ennyire dominánsak.” (Radnóti Zsuzsa)
„A délszláv térségben 1920-tól az ezredfordulóig egyik diktatúra követte a másikat, s ez a színházak helyzetét is nagyban meghatározta. Szinte soha nem jött létre az az eszményi helyzet, melyben a művészet és a politika saját közegében maradva értelmes párbeszédet folytathatott volna. Szomorú tanulság.” (Gerold László)
„Madáchnak fennmaradt egy drámaelméleti töredéke, egy hallatlanul eredeti és időtálló gondolatmenettel, és nem ismeri senki se. Átértékelésre nem szorul, és ha kiegészítem, azzal három célom van.” (Miklóssy Endre)
„Tömörkény Istvánt mindössze három egyfelvonásos színművével (Barlanglakók, Szelet hevernek, Az utas) jegyezheti a drámatörténet. Ennek ismeretében a kérdés: elég-e ez, hogy a »vizenjárók« és »kétkézi munkások« kitűnő elbeszélőjét színházi szerzőként is számon tartsuk?” (Druzsin Ferenc)
„Kevés budapesti utca viseli színész nevét. Kevés budapesti színész vívta ki a főváros és a közönség szemében azt az előkelő helyet és rangot, kevesen álltak a szeretettel vegyes népszerűségnek olyan fokán, hogy az utókor így emlékezzen róluk.” (Fesztbaum Béla)
|
|
2011. április – XIII. évfolyam 3. szám
Teátrumközel
B2-páholy
Zalán Tibor tárcája
Teátrumközel
Radnóti Zsuzsa • A drámai fordulat
Gerold László • Az állami cenzúrától az utcaszínházig
Pozsgai Zsolt • Naplópók
Tömöry Márta • Szent László királyrul ének
Fodor Ákos • Tárgyilagos lelkesedés • Gyermekdal • Egy kérdés • Minifabula • Satu • Impromptu • Morálminimum • N. N. • Élet-kép
Vasadi Péter • Jelen idő; Siker
Csokonai Attila • Kapom, nem lopom a napot • Aroma retrotúra
Simek Valéria • Hegyoldalon; Állj meg
Győri László • A régi szép idők • Mérce • Katafalk • Emlékmű
Tárlat
Stefanovits Péter munkái
Téka
Fesztbaum Béla • Hegedűs Gyula
Druzsin Ferenc • Tömörkény István színművei
Miklóssy Endre • Madách drámaelmélete
Király Nina • A színész ösztöne + technika
Dokumentum
Király Gyula • A színházlátogató archívumából
Kovács katáng Ferenc • A kétezer-tizedik évben
Hetedhét
Ireneusz Iredynski • Néma
(Nagy Viktória fordítása)
Ruszin népballadák
(Vári Fábián László fordításai)
Ablak
Bognár Antal • Jövendőlátótárs
(Hubay Miklós • „Aztán mivégre az egész teremtés?”)
Lukáts János • Büntetlenek
(Borbély László • Büntetlenek)
Birtalan Ferenc • A 38-as villamos • Fekete ég
P. Papp Zoltán • Testamentum • Kései prelűd
Debreczeny György • Sokáig álmodtam ezt a verset
Gutai István • Gyászmise Hedvigért
Juhász József • Az üzlet
Bartusz-Dobosi László • A törzsvendég
Marafkó László • Sejtelmek a mindenségről
Káva Téka – Napút-füzetek 53.
Szalai Lajos • Fordításkritikai kalandozások
|