NAPÚT 2009/8., 3–8. oldal
Tartalom
Gönczi S. Tivadar Nyelvgyötrő ábécé
Kisteleki Tamás Cél
|
|
Kiss-Péterffy Márta
Szóbontó, szópóker
Szóbontó
A játék lényege, hogy mindegyik játékos kap egy-egy azonos hosszúságú szót, és az a feladata, hogy a szó minden betűjével mint kezdőbetűvel mondjon egy-egy olyan újabb szót, ami tartalmilag közvetlenül kapcsolódik az eredeti szóhoz.
Pl. a-sz-t-a-l
abrosz, szék, terítő, akta, láb
Pl. k-e-ny-é-r
kés, eszik, nyel, élesztő, rág
A játék bonyolítható úgy is, hogy a megfelelő kezdőbetűjű szavakkal körül kell írni az eredeti szó értelmét.
Pl. k-e-ny-é-r: köznapi elemózsia, nyersen élesztőtől ragad
j-ó-d-l-i: jellegzetes osztrák dalolás libegő intonációval
a-sz-t-a-l: aktáknak szolgálhat tárhelyül, abrosszal leterítheted
Minden helyes, illetve helyesen felhasznált szó egy-egy pontot ér. Az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti. Időre is játszhatjuk.
Szóbontó, kérdezz-felelek formában
A fenti szóbontó játék továbbfejlesztett változata, amikor egy olyan kérdést teszünk fel játékostársunknak, amiben szerepel egy személynév vagy egy helységnév, és neki úgy kell válaszolnia, hogy a mondatát alkotó szavak kezdőbetűi épp a kérdésben szereplő nevet adják ki.
Pl. Mit csináltál Egerben? Egy görbe estét rendeztem.
És miért nem ment veled Pál? Picit álmos lett.
Az egyszerűnek tűnő játék pl. Balmazújváros vagy Hajdúszoboszló említésekor igazán izgalmassá válhat.
Versátköltés
A feladat a játékostárs által kiválasztott, ismert verssor(ok) átírása alliteráló vagy/és csak egyetlen magánhangzót felhasználó sorokra. Megállapodás szerint a frappánsabb vagy a gyorsabb megoldás nyer.
Pl. Arany János: A walesi bárdok – Áll néma csend; légy szárnya bent, Se künn, nem hallatik: „Fejére szól, ki szót emel! Király nem alhatik.”
Egy lehetséges megoldás: Hosszú hanghiány. Hártyásszárnyú hallgat. „Hangoskodók halállal halnak! Hatalmasunk hiába hunyna.”
Játszhatjuk úgy is, hogy a magunk által kiválasztott, ismert verssorokat írjuk át alliteráló vagy/és csak egyetlen magánhangzót felhasználó sorokra. A feladat ekkor az, hogy a játékostársak az átírt változat alapján ráismerjenek az eredeti műre.
Pl. Esteledett, esteledett, emberek elszenderedtek,
Egy szervezetnek, mely epret terem, fekete feje megremeg.
(Arany János: Családi kör – Este van, este van, ki-ki nyugalomba, feketén bólingat az eperfa lombja.)
„Állati” változat
Állatok leírása a fenti módon, azaz alliterálva vagy/és csak egyetlen magánhangzót felhasználva.
Pl. Kakas: kertben kapirgálva kukorékol, kedvese kotlós.
Medve: bősz bundás, barlangjában barna bocsainak brummog.
Kecske: e szerzet mekegve legel, teje kellemes.
Szópóker
Ehhez a játékhoz egy csomag kártyára van szükségünk, melynek mindegyik lapján egy-egy betűpár áll. Ez házilag könnyen elkészíthető.
A csomagból minden játékos kap öt-öt kártyát. Megnézik a rajta lévő betűpárokat, és azokból újabb betűk mögétoldásával értelmes szavakat próbálnak alkotni. Pl. ha „te” van a kártyán, akkor ebből lehet tenger, teknő, tej, terv stb.
A kézben lévő kártyák alapján sokféle szó alkotható. A póker analógiájára az azonos betűre végződő szavak azonos „színű” lapnak számítanak, az azonos betűszámúak pedig azonos „értékűeknek” (a szóhossz /betűszám/ növekedése növekvő értékű lapot jelent).
Így a szóalkotás során az alábbi kombinációkat hozhatjuk létre:
(A nehézségi sorrend eltér a pókerből ismertektől.)
Egy pár: két azonos hosszúságú szót sikerült alkotnunk
Két pár: két-két azonos hosszúságú szót sikerült alkotnunk
Drill: Három azonos hosszúságú szó
Full: három plusz kettő azonos hosszúságú szó
Póker: négy azonos hosszúságú szó
Royal Póker: öt azonos hosszúságú szó
Színflös: öt, azonos betűre végződő szó
Flös: öt, azonos betűre végződő szó, melyek egymásnál egy-egy betűvel hosszabbak
Sor: öt, más-más betűre végződő szó, melyek egymásnál egy-egy betűvel hosszabbak
Példával: a következő kártyák vannak a kezemben: ha, te, ká, pr, mi
Egy pár: milyen – tehén
Két pár: milyen – teker, hal – kár
Drill: hal – tej – kár
Full: hal – tej – kár, milyen – tehén
Póker: harcsa – tehén – kályha – próba
Royal póker: harcsa – tehén – kályha – próba – minta
Színflös: harcsa – tea – kályha – próba – minta
Flös: tea – haza – próba – micsoda – káposzta
Sor: haj – terv – proli – millió – káposzta
A játék menete:
1. változat (egyszerűbb): Osztás után (5 lap) mindenkinek először egy párt kell alkotnia a lapjainak fent leírt módon történő felhasználásával, x perc gondolkodási idő alatt. A következő körben ugyanebből az öt lapból két párt, a harmadik körben drillt stb. kell alkotni. Minden körnél egy-egy pontot kap az, akinek sikerült az adott feladatot megoldania. Az nyer, aki a végére a legtöbb kombinációt teljesíti.
Úgy is játszható, hogy körönként több pont is gyűjthető, amennyiben a játékos az adott gondolkodási idő alatt több helyes megoldást talál. Itt is az nyer, aki az utolsó kör végéig a legtöbb pontot gyűjti össze.
2. változat: A pókerhez hasonlóan a játékosok osztás után megnézhetik lapjaikat, majd egyszer lehetőségük van tetszőleges számú kártya lecserélésére. Ezek helyett újat kapnak az osztótól. Aki a legnagyobb értékű kombinációt tudja kihozni a kezében lévő lapokból x idő alatt, az nyer.
|