Bohár András
Plótinosz álma
Plótinosz álma: metafizikai költészet
vizuális emlékek: a tér-idő kontinuum felfüggesztése
i am a man
y
kossuth l. u. 17.
1994. jún. 12.
mobil költészet: fogalomköltészeti zárójelek
életem hasishajó a múló időben
art saves lives
the exhibition
eurofil
reneszánsz struktúra
vernunft
no
der weg ist das ziel
in style
ice cream
der traum vom traum
közvetlenül árvaságával tüntet
a század-végek, ezred-végek közeledtével
felfeslő teória-utániságok meggondolása
lehet apokaliptikus csodavárás,
romantikus töredék-egész apória
vagy posztmodern szupereklektika
a fogalomköltészetről szóló beszéd maga is fogalomköltészet
a valóság nem-létező tartományainak megnevezése,
különleges teremető aktus elő-érzete
a világ-idő szuverén kezdete
mag: héj nélkül
potenciális gyönyör
a meg-nem-valósult ábrándok mindenkori tökéletessége
a valóság létező tartományainak tagadása
létünk határpontjait megkísértő mozdulatsor
héj: mag nélkül
a gyönyör utó-érzete
a megvalósult ábrándok mindenkori tökéletlensége
az egy-ről és a kettő-ről szóló történetek kizárása
a fogalomköltészet önmaga állítja csapdáit
világos pillanatainkban tudjuk:
képzeteink, képeink megcsalnak
azonban a megcsalatásról mégsem tudunk lemondani
fax-költészet: rámutatás, elmozdítás, rögzítés
a művészet figyelemelterelő mozdulatai:
a tudomány előtti alapstruktúrák leírása
a természetes közeg megformálása:
az életvilág hangoltságaira való figyelés
a hétköznapi érintkezési formák érzékiesítése
a látás azon tulajdonságainak kiemelése,
amelyek túlmutatnak hétköznapi koordinációs technikáinkon
érzékelő és érzékelt
egybejátszására ismerhetünk (marleau-ponty)
a dolgok közé szorított látásnak
elülső és hátulsó oldala éppúgy van, mint múltja és jövője
a látás önmagát beteljesítő folyamata
eloldódik lényegiségétől
újra egybeláthatjuk azt, amit csak időlegesen,
a dolgok és magunk kedvéért szakítottunk szét
reduktív költészet: a negatív hangoltság közelítései
tárolási alak:
valaminek a lehetősége-lehetetlensége
munkaasztal:
a teleológia mozzanatok formálódásának helye
és a tevékenységhez kötöttség szimbóluma
lépcsőházi állvány:
a folyamat pillanatszerűsége,
a szüntelen helyváltoztatás pragmatikája
munkapad:
a szűnni nem akaró munkálkodás újabb bizonyítéka
lépcsőházi álló létra:
a cselekvés horizontjának megpillantása
állvány:
a pillanatnyi meditáció után
álló létra:
az antropológiai dimenzió hiánya: teljes szabadság
egyenes létra:
az autonóm eszközhasználat előestéje
kitámasztott létra:
a zászló a nyugalmi állapotot jelzi
akasztós létra:
a különböző életvilágok dinamikájába
beleolvad az ember
alacsony deszkatámasz:
a hétköznapok újabb rekvizituma
kétszintű lépcsőházi létra:
az esztétikai és az egzisztenciális mozzanatok
ismét egymáshoz közelednek
destruktív költészet: a szabályok újraírása
óra áll:
a világidő kezdete, egy erőteljes gesztus
indul:
a körirányú karmozdulat lefelé irányul
szabálytalan:
már benne vagyunk a történetben
1. próba:
ez még nem megpróbáltatás
lévő:
kéznél
les, személyi hiba:
nem ugyanazt a játékot játsszuk
őrizet:
magára az aktusra figyelünk
játékkésleltetés:
holt idő előtt-után
globális költészet: a metafizikai konstrukció története
a filozófiai destrukció számára megközelíthetetlen
metaforikus ős-robbanás, emlék-előttiség:
csak a következményeket ismerjük
a teljes gondolati horizont
zene, kép, információ:
a globális kommunikáció erőszaktételei
avagy a gyengéd visszavonulás
éppígylétünk antropológiai kockázata
még képzeletünkkel létrehozzuk a megjelenő szimbólumot
de már tudjuk,
amikor felrajzolódik:
senki sem látja