Szín-együttállások
Gyécsek József festészete lassú, alig észrevehető változásokkal terjed, gazdagodik, hódítja meg képei számára a szemünkkel, tapintóérzékünkkel tapasztalható világ általa becserkészett terepeit.
Anyagai: zsákvászon, madzag, ragasztó, rétegelt lemez, olajfesték, kréta, grafit, papír, rézlemez. Tép, vág, összeköt, csavaroz, szálazza a vászon szélét, ragaszt, alapoz, spatulával, kézzel masszát hord fel, éget. Fest egyszerre, vagy több rétegben, lazúroz, firkál. Használja a véletlenszerűségeket. A felragasztott, esendő, foltozott, szakadt hulladék vásznak közel hozzák a szemlélőhöz a látványt, ismerős tapintásérzeteket keltenek, homályos, tudatmélyi emlékeket idéznek. Néha a festés csak annyit tesz hozzá az alaphoz, hogy kihangsúlyozza a foltok, varrások, szálak alkotta reliefkompozíció térbeli elemeit. Gyécsek József tudja, hogy nem kell egy felületre többet terhelni, mint amennyit az optimálisan elbír. Képei egy részét áthatja egyfajta könnyűség, a formák, színek, alakzatok mennyisége, súlya, arányai gondosan, nyugodtan mérlegeltek. Gyanítható, hogy a legegyszerűbbnek látszó, elegánsan megoldott kompozíciókkal éppen nem volt könnyű dolga. Mindegyik kép egy sajátos, határozottan alakított szín-együttállás.
Az utolsó években készült festmények rendszereket jelenítenek meg, amelyek a képfelület határain túl a végtelen felé folytathatók. A kép következik az előzőből, és készülése közben már a gondolatok mögött alakul a következő, arra kerülnek majd azok a motívumok, színárnyalatok, és hangsúlyok, amelyek képzete felmerült lehetőségként munka közben. A négyzet alakú festményeket variációs sorozatnak is tekintheti valaki. Én inkább arra a véleményre hajlok, hogy az egy-egy képpel megfogalmazott és megoldott megannyi felvetés ugyanannyi különálló és komoly, elszánt kísérlet valaminek a megragadására, amit a festő önmagánál nagyobbnak érez, és ismerős eszközeivel bizonytalannak látja a küzdelem kimenetelét. Ez, a képek sikeres megoldását nehéznek, talán lehetetlennek tapasztaló alkotói állapot az oka és biztosítéka annak, hogy a néző egyre fokozódó mértékben beavatottnak érezheti magát az egymás mellett sorakozó festményeket nézve.
A legjobbak közül kiemelkedik a szürkésfehér foltrendszer, ahol egy vakító mögöttes fény-térbe látni a hasadékokon át a függőlegesen áramló elemek között. Itt a foltok nem talált felületek, hanem lebegő, szabad összefüggések. Ezek a képek ritkán polikrómok. Többször visszatér az alig megmozgatott szürkésfehér folt-felület, ami egy helyütt a kép szélén nagyon halk, alig érzékelhetően finom színmezővel érintkezik.
Azt is gondolhatja a néző, hogy egy tíz éve zajló alkotó-kutató folyamat kiteljesedő, tovább nem fokozható eredményeit látja.
Mi jön ezután?
Keserü Ilona
festész
Tanulmányok: | |
1989–1993 | Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola, |
Szombathely rajz-történelem szak | |
1994–1997 | Janus Pannonius Tudományegyetem, |
Képzőművészeti Mesteriskola Pécs, festő szak | |
Mester: Keserü Ilona | |
Önálló kiállítások: | |
1991 | Városi Színház Szentgotthárd |
Művelődési Ház, Vasvár | |
1992 | BDTF Galéria, Szombathely |
1997 | Egyetemi Galéria, Pécs |
Művészetek Háza, Pécs | |
1998 | Eremitage Galéria, Göttingen (D) |
Városi Hangverseny- és Kiállítóterem, Zalaegerszeg | |
Megyei Művelődési Központ, Eger | |
Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét | |
(Árvai Ágnessel, Csille Mártával és Gyöngyösi Gyöngyivel) | |
1999 | Városi Színház és Szlovén Kulturális Központ, Szentgotthárd |
2000 | Paracelsus Klinik, München (D) (Lehoczky Krisztinával) |
Galerie MEGA, Düsseldorf (D) | |
(Oroszy Csabával, Telek Balázzsal és Telek Zoltánnal) | |
Holel Rubin, Budapest (H) | |
2001 | Zsida (H) (Nagy Imrével és U. Nagy Gáborral) |
Belvárosi Antik, Budapest (H) | |
2003 | Kisgaléria, Pécs (H) |
Hotel Lipa, Szentgotthárd (H) (Horváth Károllyal) | |
2004 | Pincegaléria, Szombathely (H) |
Csoportos kiállítások: | |
1995, 1996,1997 | Tanévzáró kiállítás, Pécsi Galéria,Pécs |
1995 | Kulturális Minisztérium Bukarest (RO) |
„Válogatta Várkonyi György”, Pécsi Galéria, Pécs | |
1996 | Budapest Art Expo, Budapest |
„Üvegfestészet az építészetben”, Pécsi Kisgaléria, Pécs | |
1997 | „Vasi Tárlat”, Városi Képtár, Szombathely |
„Más anyagban”, Tölgyfa Galéria, Budapest | |
„Fehér képek” Vigadó Galéria, Budapest | |
1997–1998 | „Olaj/vászon” Műcsarnok, Budapest; |
Nemzeti Színház, Bukarest(RO); | |
Kolozsvár (RO); Újvidék (YU); Skopje (MC) | |
1999 | „Négy égtáj”,Palme ház, Budapest |
„Paul Klee emlékezete”, Művészetek Háza, Szekszárd | |
2000 | „Art Expo Friss”,MűvészetMalom, Szentendre |
„Akkor és most”, Csepel Galéria, Budapest | |
Városi Galéria, Maribor (SLO) | |
2001 | „Antik Enteriőr”,Műcsarnok, Budapest |
„Vasi Szalon”, Városi Képtár, Szombathely |