Tilless Béla
szobrász, festő (Szihalom, 1932. december 19.)
Anyai nagyapám Diósgyőrben előmunkás, szociáldemokrata sztrájkszervező, apai nagyapám egyházjogász, Besztercebánya utolsó magyar polgármestere. Anyám védőnő, apám jegyző Szihalmon. Alapélmények: falu – Novaj, város – Besztercebánya. 39–42: Fülek, 42-től Novaj, 44: oroszok bejövetele, kifosztás, 43-tól ciszter gimnázium, Eger, osztályfőnök Ágoston Julián. Jegyző Internátus. 45: B lista. Költözés Egerbe. A nyomor határán. Enyhén javuló anyagiak. Nyári munka az építőiparban (Berva). 50: apám letartóztatása, majd elítélése. Két év. A kék cédulák leleplezése óta figyelték. Kimaradás, illetve magántanulóként a magas-, majd a mélyépítőknél. Családfenntartás. Magánérettségi. Találkozás az első mesterrel, Tscheligi Lajossal (ál-építésvezető Bélapátfalván). Intenzív festészeti tanulmányok.
53. március–55. április: munkaszolgálat, illetve katonaság (MUSZ, dombelhárítás stb.). Vállalati ünnepségen két pofon a párttitkárnak. Leszerelés után azonnal kirúgtak. Különféle munkák (bádogos, villanyszerelő) mellett Budapesten további tanulmányok (Szentiványi Lajos). Felvidéki kísérletek a főiskolákra – osztályidegen.
Vissza Egerbe. Borsodnádasd – takarítói állás. 56. szeptembertől ismét Eger–Hatvan, építőipar (technikus). Forradalom. A központ a főiskola. Zavaros reagálások: az ÁVO-sok fizetését kiadják (a Bükkbe rohantak); a dokumentációkat teljes épségben az ÁVO visszaszerzi. November 3-án kiküldetés Miskolcra, az orosz csapatmozgásait jelenteni. Másnap az oroszok Miskolcon. Menekülés a Bükkön át. Egert elfoglalták.
57. március (MUK): begyűjtés. Adataimat apáméval összekeverték. Éjszaka kerestek. Reggel eljegyzésről jövet barát várt az állomáson a hírrel. Hogy ne zaklassák a szülőket, önként bementem. Rajtam röhögött a pufajkás banda, de többet nem zaklattak. Tíz nap után mindnyájunkat kiengedtek.
Fotószövetkezet – brómretus. Szakmunkás-bizonyítvány. Első házasság. Éva születése. Kubisztikus tanulmányok. 59: első részvétel országos kiállításon. Első közös kiállítás három társsal Egerben.
62, Debrecen. Megélhetés fotóretusálásból. Idegenkedés: nem a Basahalmán belül vágták el a köldökzsinórját. Majd barátságos, széles, nyílt gesztusok – hátbadöfésekkel. Ekkoriban főleg grafikák készültek. Válás. 64: festmények. Ikonos hatások. Új házasság. Stúdió pályázatán 2. díj (többalakos kompozíció). Alap-tagság. Szabadúszás – a mai napig. 65: Budapest, Mednyánszky-terem, kiállítás jó sajtóval. 66: Mária születése. Debrecen, Medgyessy-terem, kiállítás. Pártbizottsági számonkérés az úgynevezett tapasztalati tér hiánya miatt (egzisztencializmus!?). Eladás egyik kiállításon sem volt. Anyagi nehézségek. Gyermekszakkör Polgáron. 67: KLTE, kiállítás. Szakkörvezetés az egyetemen. Utazás: Krakkó, majd húsz év után ismét Besztercebánya. Konstruktivitás és faktúra. 68: Budapesti Lengyel Kultúra, kiállítás. Jó sajtó. Az Egyetem Galéria indulása (művészeti vezetés). 59: Szövetségi tagság. 70: Magyar avantgárd kiállítássorozat Lengyelországban (Brendel János). 71: Budapesti Lengyel Kultúra, kiállítás; Angyalföldi Kisgaléria, kiállítás (mimézis sorozat). Intenzív munka az Egyetem Galériánál. A hivatal nyomásának kivédése (Tarnai András), minőségelvű kompozíció. 72: Vaasa, Taidehalli, kiállítás. 73: Lea születése, anyja halála. 74: Új házasság: Harsányi Ágnes, magyartanár-jelölt, Tilless Ágnes néven előadóművész. Fényes Adolf-terem, tűrt kiállítás. Prilep, művésztelepen angol, japán barátok. Spirál tanulmányok. 75: Krómacél-Fény-Mobil Debreceni Kertészeti Vállalat pályázatán. Az első köztéri mobil az országban. Később lebontották. 77: Bradford, Cartwright Hall és Leeds, kiállítás két társsal. Kuopio, művésztelep, 74–78: Egri Iparesztétikai Szakosztály – ebből alakult 80-ban a KINETEAM. Kiállítássorozat 82–84-ig az országban. Környezetesztétikai tanulmányok és néhány cikk. Környezetesztétikai koncepcióterv Tócoskert lakótelepre (Debrecen). Páskándi-darabhoz díszlet (Debrecen) 80 Videofilm 22’ Művészet a változó világban – lakótelep. Éles viták a városvezetéssel és a vezető építészekkel különböző fórumokon a város tönkretétele miatt. Püspökladány, feszített krómacél plasztika. Águs József Attila-estje a KLTE-n, majd később Kassák-est a Petőfi Irodalmi Múzeumban és a Kassák Múzeumban. Infarktus 79-ben. 81: Anna születése. Az egyetem új vezetése (zseboroszlán) megszünteti a szabadegyetemet (Lantos Ferenc, Pap Gábor) és az Egyetem Galériát. Műcsarnok kamaraterem, kiállítás. A vezető építész arra biztatta a debreceni kollégákat, hogy közösítsenek ki kritikáim miatt (a rendszerváltás után Debrecen Kossuth-díjat járt ki neki).
82: Átköltözés Nyíregyházára – hívtak. 83: Környezetesztétikai terv négy városrészre. Fizetési nehézségek a tervekért. Sorsa: asztalfiók. Később ebből puskáznak töredékeket. Lakájt vártak – nem kaptak. Dávid születése. 84: Kisebb plasztikák (Újléta, Mátészalka). 85: Nyíegyháza. Pályázat – utólagos meghívás, rákérdezésre. A kijelölt neve alatt más készíti a pályamunkát. Etikai botrány. Második forduló. A zsűri sarkára áll. Megbízás az Életfa című műre. Átvételi bizottságban három volt pályázó. Avatásra nem hívnak. Ígéret, hogy több munkát nem kapok. 87: Országos pályázat: nagyméretű tölgy játszóplasztika Gazdagrétre. Később szétverik, felgyújtják. Rekonstrukció: Kamaraerdő 92-ben. Költözés Budapestre. Bálint születése.
88–89: Országos pályázaton Miskolcra: Sugárzás vízzel, fénnyel kombinált krómacél plasztika – máig nincs helye. 91: Kassák Múzeum, kiállítás. 92–93: Kisebb plasztikák (Budapest, Őrmező, Pap, Fülesd).
93–96: Megdöbbenés az egyenes (nem damaszkuszi!) utakon: ugyanúgy ugyanazok szolgálják az új hatalmat, mint a régit. Hol a művészet? Hol az erkölcs? Fejlődés a kudarcok által. Találkozás a gnoszticizmussal. Anyám élt 91 évet, 1 hónapot és 1 napot.
96–2001: Kozmosz-sorozat (festmények). Fényjátékok, fényinstallációk. Interdiszciplináris szakosztály a szövetségben: környezetesztétikai törekvések és lehetőségek – túlzott optimizmus. Semmi sincs lezárva. Minden új dimenzióba került.