Kovács Flóra Eszter
„Nem úgy van most, mint volt régen…”
Fonó, táncház és diszkó
A fonó és a táncház volt a falusi fiatalság számára az egyetlen ismerkedési és szórakozási alkalom, és egyben a helyi kultúra érték- és normarendszerének legfontosabb közvetítője. Széken kivételesen sokáig, az 1989-es forradalom utáni évekig a maga teljességében megőrződött a tradicionális népi kultúra. A változásokkal megjelenő és egyre népszerűbbé váló diszkó nem csupán egy új szórakozási formát jelentett, hanem a helyi fiatalság társadalmának átstrukturálásában is szerepet játszott.
Az észak-mezőségi dombok (Románia) által a külvilág elől elzárt „Szék város nagyközség” a XX. században a Kárpát-medence településeitől és szűkebb környezetétől is jelentősen eltérő fejlődési utat járt be. A XIX. század közepéig sóbányái révén szabad királyi városi szabadalmakkal rendelkezett Szék, de a bányák bezárása után, 1884-ben visszaminősítették nagyközséggé. Mezőség egyik legnépesebb magyar települése ettől kezdve nem követte a modernizáció és fejlődés útját, hanem a hagyományaiba való bezárkózást választotta. Ezáltal a XX. században rendkívül ellentmondásos helyzet alakult ki Széken. Egyrészt történelme folyamán, így századunkban is nyitott község volt a külvilág felé – főleg gazdasági kényszer nyomására a vendégmunka által jutottak el lakosai a környező és Románia távolabbi városaiba, majd Magyarországra és nyugatra is. Másrészt viszont zárkózott maradt ezzel a világgal szemben. Konzervativizmusának egyik oka a földrajzi elzártsága, ami megakadályozta a régió vérkeringésébe való bekapcsolódását és organikus fejlődését.
Az 1990-es évekig idegen elemek csak nagyon megválogatva, kis számban olvadtak be a helyi kultúrába, bár a változás, újítás lehetősége ugyanúgy megvolt, mint a szomszédos falvak és hasonló múltú bányavárosok esetében. A hagyományőrzés íratlan törvényeit elfogadni nem tudók a közeli városokba költöztek, ezáltal a falun belüli összetartás még jobban erősödött. A hagyományok konzerválódását segítette elő a településre jellemző lokális endogámia is. A rendszerváltás előtt a három főutca köré szerveződő falurész (Felszeg, Forrószeg és Csipkeszeg) fiataljai csak a szegeken belül köthettek házasságot.
Széken a fiatalság számára kétféle, de szorosan összekapcsolódó ismerkedési és szórakozási forma hagyományozódott, a fonó és a táncház. Mindkettőnek mint hagyományos társadalmi intézménynek szigorú, íratlan szabályai voltak. A fonó tulajdonképpen munkaalkalom volt, a fiatalkori szocializáció legfontosabb eleme a közösségben végzett munkával való munkára nevelés, a versenyszellem és az összetartozás érzésének kialakítása. 1961-ig, a magántulajdonú földek államosításáig telt valóban fonással az idő, a kender termesztésének megszűnésével a fonás helyét átvette a hímzés.
Novembertől márciusig a leányok sötétedéskor kezdtek gyülekezni a fonóban, egy erre az eseményre külön bérelt helyiségben. Este nyolcig munkával kellett tölteni az időt, de fonás közben énekeltek, beszélgettek, vicceltek egymással. Pihenésképp néha letették a guzsalyt, és változatos játékokat játszottak. Ilyenkor befirhangozták (befüggönyözték) az ablakokat, hogy ne leselkedhessenek a legények. Este nyolctól jöhettek a fiúk. Amint megjelent egy-két fiú, a fonóban azonnal érvénybe léptek a szigorú magatartási szabályok, a lányok megkomolyodtak, és még serényebben dolgoztak. A legények beültek a lányok közé, és szóval tartották a társaságot. A fiúk igyekeztek kiütni a lányok kezéből az orsót, és ha sikerült azt megkaparintani, akkor a lányoknak ki kellett váltani. Az orsóért cserébe kihívhatták a lányt „csillagot számolni”. Néha „hétfőt mondtak”, azaz elfújták a petróleumlámpát, ilyenkor a néhány percig tartó sötétben lehetett udvarolni a lányoknak. Ha megjött a kedvük, táncoltak is, saját énekszóra.
A kendertermesztés és fonás abbamaradtával a lányok csak hímeztek a fonóban, közben ráhajoltak a kézimunkára, úgy dolgoztak. Részben a megváltozott testtartás, részben pedig a nagyobb koncentrációt kívánó hímzés miatt munka közben nem tudtak énekelni. Az ének – székiesen mondva dud – elmaradt a fonóból. Lassan kikopott a táncból is. Az utóbbi évtizedekben már szégyen, és megszólják, ha egy lány tánc közben énekel.
A fonó az 1980-as években már lazább szabályokkal működött. A lányokra nézve már nem volt kötelező a jelenlét. A legények korábban érkeztek, a szórakozás mennyisége nőtt a munka rovására, csökkeni kezdett a hagyományközvetítő, nevelő hatása. Széken a szomszédos mezőségi falvakhoz képest évtizedekkel később, 1992-ben volt az utolsó hagyományos fonó, amikor még népviseletben gyűltek össze egy-egy háznál. Azóta a lányok otthon hímeznek, vagy csak a szomszédba mennek át varrni és közben beszélgetni.
„Hát akkor az volt az egyedüli szórakozás Széken, a táncra jártunk… az iskolában is azzal szórakoztunk szünetekben, a lányok nekifogtunk énekelni, táncoltunk… Aztán a hosszú folyosón jártuk a hétlépést, a porkát, ilyeneket.”
A tánc Széken szegenként, azaz utcánként szerveződött. Heti két nap volt tánc, csütörtökön és vasárnap. Csütörtökön estefelé gyűltek össze, vasárnap pedig az istentisztelet után, délben kezdődött, és legkésőbb 23 órakor végződött. Az időben való hazaérést a szülők is számon tartották és elvárták, de muszáj is volt, mert a mezőgazdasági munkák megkövetelték a korai felkelést… A legények dolga volt a tánc rendezése, voltak külön cigányfogadók, akik a zenészek bérezését rendezték. Táncra minden konfirmált fiatal elmehetett a házasság előtt, de csak a saját utcájában. Egyedül farsang idején szűnt meg ez a lokális tilalom, akkor bármelyik utca fonójába, táncházába át lehetett menni, de akkor is csak elkendőzött álorcával, és csak korlátozott, viszonylag rövid időre, amíg egy párt (táncrendet) eljártak. Bált ünnepi alkalmakkor rendeztek, az egyházi ünnepeken, a munkaalkalmakhoz kapcsolódó jeles napokon és a gyakori keresztnevek napján (Sára, Zsuzsanna, Márton, János, István).
Minden szegen általában pénteken vagy szombatonként volt a tízévesnél fiatalabb gyerekek számára aprók tánca. A tíz és tizennégy éveseknek pedig a kicsik tánca, szombaton és olykor vasárnap is. A tánc és a fonó mint szórakozási alkalom azért volt rendkívüli alkalom a fiatalok életében, mert teljes mértékben mentes volt a szülői felügyelet és a felnőttek kontrollja alól. Már a kicsik is önállóan szervezték a táncot, maguk hívtak zenészt, maguk egyeztek meg vele.
A nyolcvanas években a tánc előtt a fiatalok összegyűltek a község központjában, a piacon, a lányok hárman-öten-heten összefogódzva sétáltak le s fel, közben beszélgettek. Ez korábban nem volt szokásban, sőt elképzelhetetlennek tartják a mai öregek, hogy az ő idejükben ilyesmi lehetett volna. Ők elmentek a táncra, és aki másfelé bódorgott „külön, nem jött a táncra, az már kurva volt”. A piacon este nyolc órától tíz óráig gyülekezett a fiatalság. Este tíz órakor bezárt a kocsma, és ki-ki a maga szegének táncházába vonult el. A szocializmusban egyetlen kocsma volt Széken, ide jöttek be a már konfirmált fiúk a tánc előtt beszélgetni, inni, énekelni. 1991-ben nyílt meg az első magánkocsma, a szabadverseny szellemében ez már 23 óráig tartott nyitva. A legények itt is zárásig maradtak, így a tánc kezdése egyre későbbre tolódott. Nemcsak a kezdése, a befejezése is húzódott, hiszen ha 23 órakor kezdődött, akkor nem lehetett 23 órára hazaérni, mint szüleik idejében. Éjszaka egy-két órakor, vagy ha jól sikerült a mulatság, a hajnali órákban mentek haza. Másnap kialhatták magukat még munkanapokon is, nem kellett menniük a szülőkkel dolgozni. A szülők szemet hunytak a kicsapongó életvitel felett, sőt ők biztosították hozzá fiaiknak az anyagi hátteret. Széken jellemző volt az a felfogás, hogy mivel a nők nem folytattak effektív pénzkereső tevékenységet, a lányoknak nem kellett anyagilag hozzájárulni a táncházak költségéhez. Ők egymás között beosztották, hogy mikor ki visz vacsorát a zenészeknek.
A tánc tanulása egészen a rendszerváltásig a hagyományos keretek közt folyt, tulajdonképpen nem is tanulással, hanem belenevelődéssel. Az aprók táncán és a kicsik táncán egymástól tanulták, lesték el a mozdulatokat. Felnőtteket csak lakodalomban láttak táncolni, mert a „nagyok” táncáról szétkergették a kicsiket. A kilencvenes évek elején a változások hatására az iskolaigazgató szervezett egy tánccsoportot, s fesztiválokon és külföldi utakon szerepeltette. A csoportnak az 1940–44. között működő gyöngyösbokrétások voltak az elődei. A köztes ötven évben nem volt hasonló szervezet Széken. A csoport megalakulása lényegi változást hozott a közösség szemléletében. Akik ide bekerültek, azoknak a tánc a világ megismerésének egyik eszköze lett. Így tudtak Magyarországra és más nyugati országokba is a legegyszerűbben eljutni. Másrészt tudatosult a táncosokban a hagyományőrzés feladata. A külföldi turnékon megpróbáltak változatos műsort adni, ezért betanították a csoportnak más tájegységek néptáncait is. Ennek és a magyarországi táncházakba járásnak a következménye, hogy a zenészek is, a fiatalok is megtanulták a mezőségi táncokat, és ami több száz év alatt nem fordult elő, mostanában a lakodalmakban, bálokban egy-egy rend mezőségit is eljárnak.
A falusi turizmus által újjáélesztettrövid táncház utána fiatalok kocsival menteka közeli város diszkójába szórakozni (Mihaly van Langeveld felvétele). |
Irodalom
Győri Klára: Kiszáradt az én örömem zöld fája. Bukarest, 1975.
Kocsis Rózsi: Megszépült szegénység. Bukarest, 1988.
Kornis Péter: Remények és kétségek között. Székelyudvarhely, 1997.
Kornis Péter: Leltár. Erdélyi képek 1967–1998. Budapest, 1998.
Kovács Flóra: Változások Szék község életében. Sepsiszentgyörgy, 2000.
A kutatást a Magyar Ösztöndíj-bizottság támogatta.