Gyárfás Endre
Két kesernyés
I
Laikus, Kontár, Dilettáns
alapított egy szabadtárs
ulást.
No lásd!
Bolond, akinek feje fő:
mindenre van már lehető
ségünk.
S égünk!
II
Szalad a tyúk a verébhez:
– Tojjál helyettem is, édes!
Lásd el a piacot, míg én
kommentárt írok (s ez szintén
fontos) az ábécéhez!
A tragédia komédiája
– Barátaim! A társulati ülést megnyitom. Első és legfontosabb bejelentésem: műsorra tűztük Madách halhatatlan remekét, Az ember tragédiáját.
– Bravó! Végre!
– Be lesz mutatva a nagy mű, igen?
– Főrendező úr, kérem, ki tetszenek bővíteni a társulatot?
– Sajnos erre a jelen gazdasági helyzet nem ad lehetőséget. Szeretett városunk gazdái nem tudnak több áldozatot hozni a színházért. Be kell látnunk…
– Csak hat színészünk van. És a Tragédiában nem hat szerep, hanem…
– Ne oktasson engem, fiam! Számolni én is tudok. Hat színész épp elég az én koncepciómnak. Ádám, Éva, Lucifer, Rafael, Gábor és Mihály főangyal.
– De hát így legfeljebb az első három színt tudjuk előadni. Még ott is szükség lenne a Cherubra, az Angyalok karára és az Úrra.
– Az Úrnak csak a hangja kell. Ádám majd eltorzított hangon magnóra mondja az Úr szövegét, mi meg bejátsszuk. A Cherub egymondatos szerep. Megcsinálom én magam. Az Angyalokat pedig kivezényeltetjük a laktanyából. Kulturális egyezményünk van a Sereggel.
– Főrendező úr, kérem… Ez még mindig csak az első három szín.
– Tévedés. Kijön belőle a tizenötödik is.
– És a közbülsők?
– Nézzék, kérem! A közbülső színek, ugyebár, látomások. Lucifer vetíti őket Ádám és Éva elé. Ebből indul ki főrendezői koncepcióm. Ádám és Éva csupán úgy érdemes a figyelmünkre, ha ízig-vérig mai ember. Ha ezt a tételt elfogadjuk, kézenfekvő, hogy egy tévékészülék szervesen illeszthető a produkcióba.
– Értem már! Lucifer megajándékozza az Embert a televízióval.
– Világos. A jövőt, a történelem nagy jeleneteit Ádám és Éva kényelmesen, fotelben ülve nézheti végig a képernyőn.
– Óriási! Főrendező úr mégiscsak zseni. Akkor filmezünk.
– Miért filmeznénk?
– A tizenkét mozgalmas, látványos színt filmre kell vennünk, nem? Különben mit lát a közönség?
– A közönség?! A közönség azt látja, hogy Ádám és Éva nézi a tévét. Lucifer is ott van, időnként lehalkítja vagy fölerősíti a hangot, élesíti a képet, megszünteti a szellemképet.
– Kávét nem főz?
– Forintos ötlet. Megvettem.
– A nézőtéren ülő publikum, ha jól sejtem…
– Jól sejti, fiam. A képernyő nem őfeléjük fordul.
– De hát… A hangot hallják. Hangfelvételt kell készíteni. Ahhoz legalább harminchat színész kell. És vegyes kar.
– Valóban. Ez a gond engem is gyötört. Megkínzott. Hónapokig töprengtem, mi legyen a megoldás. Végül is sikerült. Ide nézzenek!
– Mi ez? Egy pár vezetékes fejhallgató?
– Az. Ádám és Éva fölveszi, és végighallgatja, mi történik Egyiptomban, Athénban, Rómában, Bizáncban és a többi.
– Bocsánat az akadékoskodásért, főrendező úr… meg tetszett parancsolni, hogy éljünk a munkahelyi demokrácia adta jogunkkal, és…
– Igen, igen. Csak kérdezzen, kérdezzen!
– A nézők… mármint a nézőtériek, nem a színpadiak… nem fognak unatkozni?
– Gondoltam erre is. Mint tudják, szerződésünk van a színház tőszomszédságában a Bolond Ásvaynéhoz címzett vendéglővel. Némi díjazásért – vagyis ha a tulaj díjaz minket – árulhat előadás közben a nézőtéren… szendvicset, pogácsát, italt, kávét…
– Meleg ételt nem?
– Megegyezés kérdése.
– Elég kényelmetlen a zsöllyében flekkent falatozni sült krumplival, uborkasalátával. Hát még csirkét!
– Igaza van. A színház nem lehet a kényelmetlenség háza. Végül még emiatt maradoznak el a nézők. Én nem vagyok ellensége a „nyitott színháznak”. Ha a nézőnek úgy jobb, menjen ki az előcsarnokba! Üljön asztalhoz!
– Kihűl az étel, mire áthozzák a vendéglőből.
– Nincs megoldhatatlan probléma. A néző nyugodtan átsétálhat az étterembe. Nem törik le a lába.
– Főrendező úr nem aggódik amiatt, hogy esetleg majd akadnak, akik eleve nem a nézőtérre ülnek be, hanem a vendéglőbe?
– Ha az ilyen nézők számát eleve fel tudjuk becsülni, kevesebb jegyszedőt és ruhatárost alkalmazhatunk.
– És ha lesz egyszer olyan előadás, melynek potenciális nézői valamennyien a Bolond Ásvaynéban kezdik, folytatják és végzik az estét?
– Akkor a hat színészt és a műszakot létszám felettinek minősítjük és elbocsátjuk.
– És mi lesz a színházzal?
– Mi lenne? Színház nélkül nem lehet meg a város. Majd bérbe adjuk az Ásvaynénak. Úgy hallom, bővült a vendégköre.
– Pacalt egyenek Thália fölszentelt deszkáin?!
– Ha maga olyan kényes…! Kiköthetjük, hogy pacalt csak a súgólyukban szolgálhatnak fel.
– A Bolond Ásvayné tulajdonosa fiatal korában amatőr színjátszó volt. Mi lesz, ha színielőadásokat akar rendezni a tőlünk bérelt helyiségekben?
– Miért ne? Lelke rajta!
– Szerződtethet profi színészeket is?
– Ha meg tudja fizetni őket!
– Ha netán az a képtelen ötlet jut eszébe, hogy bemutatja Az ember tragédiáját…?
– Szíve joga…
– Profi rendezőt is szegődtethet?
– Ha megfizeti!
– Főrendező úr elvállalná?
– Én? Miért ne?
– Akkor ugye újra meg tetszik valósítani a hatszereplős Tragédiát, tévével, fejhallgatóval…
– Minek néznek maguk engem? Kóklernek? Ragaszkodni fogok a harminchat szereplőhöz, a vegyes karhoz, a teljes masinériához és menazsériához.
– Nem lesz túl költséges?
– Ha költséges, hát költséges. A színházművészetre áldozni kell.