Földes Anna
újságíró, színikritikus, irodalomtörténész (Budapest, 1930. augusztus 15.)
Hét évtized alatt háromszor születtem. Először Nagyboldogasszony piros betűs napján, amiről úgy képzeltem, azért nevezik így, mert Anyukám nagyon boldog asszony volt, amikor én a világra jöttem.
Védett, boldog gyerekkoromban dehogy gondoltam arra, hogy milyen rövid lesz a boldogsága – az élete, és milyen hamar cserepeire hull az az üvegház, amiben nevelkedtem. Apám már árkot, sáncot ásott, amikor Anyámat elhurcolták, én tizennégy évesen egyedül maradtam. Második születésem valójában túlélésem napja, 1944. december 4-e, amikor a padlásnak álcázott műteremből, nyolc leleplezett bujkáló közül négyet, különös kegyként, nem lőttek bele a nyilasok a Dunába. Nekem felszabadulás volt, amikor pokolbéli élmények után végre visszaülhettem diáknak az iskolapadba.
Érettségi után sikerült elkerülnöm a számomra kiválasztott irodai íróasztalt, nem lettem tisztviselő apám munkahelyén, a Magyar Postatakarékban.
A versírást már korábban abbahagytam: mihelyt ráébredtem, hogy mások – a költők – mennyivel jobbat, szebbet írtak. De a tollat nem tettem le; magyar szakos bölcsészhallgatóként újságíró lettem. Hittem a fényes szelek lobogásában, és hogy személy szerint nekem is részt kell vennem a világ megváltásában. Csalódtam, amikor felfogtam, hogy ideológiai lidércfények csábítottak a hatalom naiv statisztáinak táborába. Mégis, ezzel kezdődött a második felszabadulás: ingatag közösségek után – önmagam keresése.
Választott szakmámban egyre több örömet találtam. Meg sem száradt diplomámon a tinta, amikor bekerültem nagyok közé benjáminnak, az Irodalmi Újság szerkesztőségébe. Egy ideig még Fabricio del Dongo tudatlanságával bóklásztam a gondolatok csataterén, de viszonylag hamar elkapott a változtatni akarók láza. A szellem e forrongó műhelyében tanultam meg becsülni az igazmondást, a művészi tisztességet és alázatot. Csak a forradalom veresége után ébredtem rá, milyen az amikor a tisztesség megőrzése alázatot is követel. Aki nem tudott, nem mert hős lenni, annak úgy kellett megkötnie a maga különbékéjét, hogy évtizedeken át mégis nyugodt lelkiismerettel nézhessen bele viharvert, foncsora vesztett tükrébe.
Munkanélküliként, szélárnyékot keresve, két-három évre mentem el az irodalom izgalmas műhelyéből a Nők Lapjához – 34 esztendő lett belőle. Álruhás irodalomtörténészként sokáig berzenkedtem, lázadtam a sorsom ellen, de a karrier árát nem voltam hajlandó írással megfizetni. Ma már nem sérelemként, hanem a sors elégtételeként tartom számon, hogy végül is módom volt gályapadból laboratóriumot teremteni; megírhattam a könyveimet, felnevelhettem a fiamat, és hol riporterként, hol tolmácsként, hetvendolláros turistanyomorban, de bejárhattam a világot.
Erre az időszakra esik harmadik születésem. Ellenőrizhetetlen szerkesztőségi pletykák szerint buzgó kollégám már akkor megírta a nekrológomat, amikor híre járt, hogy a nagy magyar Alföldön, riportúton, kolleganőmmel együtt százzal fának vittek bennünket. Ám szerencsére mégsem lettem lapom halottja. Élveztem tovább, amit lehetett. Hogy olyan társat adott az élet, akire ünnepnapokon és a legnehezebb időkben egyaránt számíthattam. Hogy munkám során, hivatalból, szellemóriásokkal, művészekkel beszélgethettem, remekműveket – és persze fércműveket is – olvastam szakmányban, és tapasztalataimat, valamint színházi élményeimet hétről hétre egymillió emberrel oszthattam meg. Kötetben jártam körül a nőkérdést és a kortársi prózát, könyvet írtam Jászai Mariról és Kaffka Margitról, Móra Ferencről és Örkény Istvánról.
Mégis, amikor a rendszerváltozás előttem is kinyitotta a már berozsdásodott nagykaput, kihúztam magami és besétáltam rajta: hatvanöt éves fejjel pályát módosítottam. A Bálint György Újságíró-akadémián igazgatóként, tanárként azt találtam meg, amit korábban – elvetélt pedagógusként – nem is kerestem: a tanítás örömét. Új munkahelyemen két szenvedélyemnek máig egyszerre hódolhatok, hiszen időm az írás és a tanítás között oszlik meg. S bár manapság egyik sem felhőtlen öröm, mégis, ennek a kettőnek köszönhetem, hogy a „privát” nagyanyai örömök élvezete mellett afféle hivatásos „jégmama” is lett belőlem; aki az év 365 napján (újságolvasás közben és a képernyő előtt is) azt figyeli, vajon hogy értékelik „gyerekei”, tanítványai teljesítményét a sajtó és a média pontozóbírái.
Jászai Mari idős korában arra hivatkozott, azért nem akar meghalni, mert kíváncsi télen a tavaszra, a holnapra, az életre. Én is elárulom: izgat, hogy mi lesz az enyéimmel, mi lesz a világgal és a világban a harmadik évezredben.
Középiskolai tanári oklevelet szerzett 1952-ben, az Irodalmi Újság munkatársa, majd a Nők Lapja rovatvezetője, 1993-tól a Bálint György újságíró-iskola igazgatója. Az irodalomtudomány kandidátusa.
Művei: Móra Ferenc (1958); A giccs az irodalomban (1962); Bródy Sándor (1964); Női szemmel hat országban (1967); Húsz év – húsz regény (1968); Karrierek, vallomások (1970); A nő szerepe: főszerep (1972); A rendezőé a szó (1974); Próza jelenidőben (1976); Női szemmel három világrészben (1976); Így élt Móra Ferenc (1977); Családi kör 78 (1979); Így élt Jászai Mari (1981); Beszélgetni jó (1985); Örkény-színház (1985); Kaffka Margit (1987); Színésznek született (1987).
Díjak: Rózsa Ferenc-díj, Színikritikusok díja.