Bernát Éva


Bármely Úr 1999. évére


Részlet


Ha lelked szállni kész
Bevonja őt a naparany
Napszem Földszem Életmeleg
Szemernyi lélekhíd
Regékből ívelő
Regékbe hídverő
Napút

Ha lelked szótlan vész
Bevonja őt az óarany
Szívére vonja kisdedét1
Vagy jobbján óvja gyermekét2
Három keze vándort óvón3
Vérglóriát fon
Napéj

Lelkéből lelkedzett
Testéből testre lelt
Szemét szívét értelmét
Akár önnön hajékét
Miképpen rejtse lopja
Háton ölben fogak közt tartva
Át határon síkon száz hegyen
Napösvényen

Mikor regék csodaútján
Nem hősök hőse jön
Palástja lassún bíborulván
Pengelovas sötétlik fönn
Pengékre tűz
Pengékkel küzd
A fény

Lelkedbe szégyen mar
Vérpír szegi hitét
Ujjad közül csorran a fény
De ím Neve Nem Mondható4
Elődbe cammog ám a lény
A hitből épülő
A hitbe révülő
Napúton

És virág még még életfa5
Még fent és lent világ
S még életvíz még lélek s lét
Még szél madár és ág
Kígyó még bölcs még főgonosz
Még vétkes s vétlen még
S nap még a fény


És lelked szállni kész
Ahogy dob-dob-dobban a dob
Napszemhez ér Földszemhez tér
Szemernyi lélekhíd
Romokba révedett
Romokból éledett
Phoenix-madár-sereg

Lelkedből lelkedzett
Elfeledett dallam ha pattan
El Dorado tükre immár nem csobban6
Macska borostyán pillantásán
Mély múlt s jövő s tollad alá
Ecset alá siklik aranylón
A napút



1 A görögkeleti ikonokon Mária bal karján tartja a kis Jézust.
2 Az óhitű pravoszlávok (szembenállásukat kifejezendő) Mária jobb karjára helyezik a kis Jézust.
3 Mára már nagyon ritka ikon: a háromkezű Madonna (a Szentháromságot testesítik meg kezei), „utazó ikon” formája is létezett.
4 A magyar hiedelemvilágban: a medve.
5 Az ősmagyar mitológia emlékei: a fenti és lenti világ, ábrázolásuk az életfán (sámándobokon), magyar mesék eleme: az életvíz.
6 Utalás Dél-Amerika egyik mítoszára, a tóban megmártózó új törzsfőre, akit aranypor borított a Nap tiszteletére