Jász István


Drámajáték


Részlet



(A szerző névjegye.) 1943-ban született Budapesten. Elsősorban drámaírónak vallja magát, hiszen, mint elmondta, konfliktusokban gondolkodik. Utolsó nagyobb lélegzetű publikációja az Akik szóbaálltak című regény volt, mely 1994-ben jelent meg, és a rendszerváltást előtti utolsó két év szatirikus megfogalmazása. A regény folytatása is elkészült, Akikkel szóbaálltak és Akikkel szóba se álltak címen. A Thália Színház dramaturgja volt hét évig, volt idegenvezető és középiskolai tanár, jelenleg igyekszik az írásaiból megélni. de inkább az írásnak él. Mivel ülnöknek is megválasztották, legfőbb ambíciója, hogy a korszakról alkotott ítéletek igazságosak legyenek. Drámáját a Magvető adta ki, hangjátékait a Kossuth rádió sugározta.

(Bevezetés a színpadi bonyodalmakba.) A címben megjelölt pedagógiai módszer segítségével mindenki feltérképezheti tanítványai lelki életét, de nemcsak a tanítványok, hanem önmaga és a társa lelkébe is beleláthat. Megtalálhatja a továbblépéshez is a vezérfonalat, akár szó szerint is, hiszen az egyik drámajáték fő kelléke egy pamutgombolyag, amely segít láthatóvá tenni mindazokat a kapcsolatokat, amelyek embertársainkhoz fűznek.
    Tanári továbbképzés során kerül össze a módszer oktatója, Éva asszony, Sándor, a tanfolyam egyetlen férfi tagja, aki nem hisz a módszerben, Beáta, aki benne nem hisz, Ági és Kata, akik egymásban hisznek és a többiek, akik mind játszanak, és akikkel is játszik valaki. A játékok változatosak, van úgy, hogy mindenkinek valami bolondériája van, van úgy, hogy egy székhalom lavinája elől kell menekülni, vagy zeneszóra körbejárva történelmi korszakokon és rendszerváltozáson keresztül, adott jelekre hiába próbálja mindenki elfoglalni a helyét, mindig egy hellyel kevesebb áll rendelkezésre, mint ahányan próbálkoznak.
    Színműveket általában nehéz olvasva befogadni, mert a párbeszédek jó esetben rövidek, a rendezői, szerzői utasításokon átsiklik a felületes olvasó. Most mégis arra kérek mindenkit, aki figyelmével megtisztel, hogy figyelmesen kövesse a mozgások leírását, hiszen a dráma eredeti jelentése: cselekvés, ebben is van a lényeg. A mondott szöveg csak kiegészítése azoknak a fordulatoknak, amelyek a történetet hordozzák. Bár a lap terjedelmi okoknál fogva nem közölheti az egész darabot, de reményeim szerint ez ennyiből is kiderül.


(A székek „u” alakú sorban elrendezve, mint egy tanári értekezleten, egy tanári szobában. Kegyetlen, éles fény, az elnökségben ott van Ági.)
 
ÁGIHát akkor lássunk tisztán! Mitől és miért volt olyan másnapos kolléganőnk, Judit?
KATAÉs miért fakadt minduntalan sírva?
JUDITRőzsét hordtam a mesebeli erdőben.
ÉVAMutasd!
JUDIT(Derékszögben meggörbül.) Fáj a derekam is.
ÉVAMindenki!
SÁNDOR(Öltözni kezd.) Hát én nem fogok!
ÉVAMiért? Te sem gyerek nem vagy, sem mozgássérült!
SÁNDORHát, ha tovább játszom ezt a körjátékot, bizony isten lesántul az agyam.
ÉVAMegbántottunk valamivel?
SÁNDORHánykor keltél, Éva?
ÉVAHát, elég korán. Ötkor. Még főztem is, mielőtt idejöttem volna.
SÁNDORKorábban kellett volna kelni.
ÉVAMihez?
SÁNDORHogy engem megbánts. Na, viszontlátásra, illetve Isten veletek, ma voltam utoljára.
JUDITMi van veled?
SÁNDORSemmi, csak rájöttem, semmi értelme az egésznek. Vagy mondjuk, hogy nekem nem ér semmit.
JUDITDe miért?
SÁNDOREzt te kérdezed? Hát nem látod, hogy az élet nem erről szól, és amiről szól, azt aztán nem lehet ilyen „nyuszi ül a fűben”-dologgal elintézni.
KATAÉs a pénz, amit befizettél?
SÁNDOROtt egye meg a fene!
ÉVANézd, Sándor, én már néhány éve nyugdíjban vagyok, nem tudhatom, hogy most miről szól az élet…
SÁNDORAkkor sem tudtad, azért küldtek nyilván nyugdíjba.
ÉVAHát ezt kikérem magamnak! Én akartam nyugdíjba menni, mert úgy éreztem, az unokáimban nagyobb öröm lesz, nekik nagyobb szükségük van rám…
SÁNDORNa látod!
ÉVA(Sarokba szorítva) Elég! Kávészünet!
 
(Most Eszter szolgálja fel a kávét. Éva és Sándor egy külön asztalkát húznak el maguknak, ott beszélgetnek. A többiek feszülten figyelik.)
 
ESZTERHa te olyan pontosan tudod, miről szól az életünk, hát halljuk! Mondd el!
SÁNDOREl is játszhatom. A gombolyagot!
ESZTER(Odadobja neki a gombolyagot, Sándor továbbdobja, Annának. Anna Tündének dobná, de Sándor rákiált.)
SÁNDORVissza! Kérem vissza a szálat! Majd én adom, akinek akarom.
ESZTEROké. (Visszadobja Sándornak, aki Tündének továbbítja.)
ESZTERMost mi a különbség?
SÁNDORHát nem látod? Nem egymáshoz futnak a szálak, hanem hozzám. (Megrángatja a szálakat.)
ESZTERMiféle szálak?
SÁNDORAmiket elvagdostak fölöttem. Hogy idepottyanjak közétek.
ESZTERÉs te ezt sajnálod?
SÁNDORNem tudom. Szerepelni jó volt.
ESZTERMialatt kívülről mozgattak?
SÁNDORÉn nem tudtam. Azt hittem, magam megyek, ahova megyek.
ESZTERMégis, mi voltál?
SÁNDORNem mindegy? Elmúlt. Nem függök semmitől, de tőlem sem függ már semmi. (Évának) Ez volt a te bajod is.
ÉVAHogy érted ezt?
SÁNDOREljátszom. Mária! Mozogj te, én majd beszélek helyetted. Ismered, a szinkronizálós játék. Ne zavarjon a férfihang, játszottuk ezt is. Az elcsúszott szinkron.
MÁRIA(Mozogni kezd, mint egy bábfigura, Sándor hangját halljuk.)
SÁNDOR„Az anyai szerepkörben
Tőle sokat vártak,
de megbukott szegény,
mert a Dob utcai srácok fején
rezgőcsárdást jártak.”
MÁRIAHonnan tudsz te erről? Zártkörű rendezvény volt.
SÁNDOROtt voltam a zárt körben.
MÁRIANem láttalak.
ÉVANem vettük észre.
SÁNDORPedig elég fontos volt a szerepem abban a színházban.
ÉVAEngem mégis érdekelne, hogyan tudsz ilyen pompásan rögtönözni, ráadásul versben.
SÁNDOREz nem rögtönzés. Emlék.
ÉVAMiféle emlék?
SÁNDORMondtam, ott voltam azon a zártkörű rendezvényen. Aztán azon az előadáson is.
ÉVAMiféle előadáson?
SÁNDORA búcsúelőadáson. Mint súgó. És ezt se tudom elfelejteni.
ÉVAHát igen, amikor búcsúztattak, ezt a versikét mondták nekem a tanítványaim, mert hosszú pályám alatt sok komisz gyerekkel találkoztam, de a Dob utcaiak tényleg kifogtak rajtam.
SÁNDORPedig nincs rossz gyerek, csak rossz pedagógus.
ÉVAVárj csak… Mi is a te vezetékneved?
SÁNDORTalált. Én voltam az.
ÉVAAkinek a gyereke oda járt a Dob utcába? És aki…
SÁNDORÁllj! Játék! Ki, kicsoda? Vagy micsoda most? És mi volt, vagy mi lett? Kezdem én.
 
(Sándor tereget, leveszi a kiakasztott ruhát a képzeletbeli szárítóról, belocsolja, vasalódeszkát készít elő, vasal, a szépen kivasalt inget felakasztja. Mindezt pantomimmel.)
 
MÁRIATiszta sor. Elvált férfi háztartást vezet.
SÁNDORHárom pont, nyert egy lábtörlőt. És azelőtt?
 
(Sándor képzeletbeli autója kormányát tekergeti.)
 
MÁRIATermészetesen nős volt.
SÁNDORÉs?
MÁRIAAzelőtt autót vezetett.
 
(Sándor most maga elé húz egy asztalt, mögötte elterpeszkedik, különböző képzeletbeli iratokat ír alá.)
 
SÁNDORCsak?
 
(Sötét.Mikor újra felmegy a fény, a hallgatók már körben állnak.)
 
MARIKA(Kijön középre, guggol, keservesen sír.)
SÁNDORMost már szöveggel!
MARIKAHod is hívnak engem, hod is hívnak engem?
MÁRIAMarikának.
MARIKANem azt mondta a én anukám, nem azt mondta! (Oldottan, már felnőtt hangján) Az édesanyám elmondta nekem, hogy az én nevem Mária Magdolna. De mire az oviba értünk, már elfelejtettem, és rettentően bosszantott, hogy a felnőttek, akiknek mindent kell tudniuk, nem tudtak segíteni nekem.
ÉVAHogy-hogy nem jöttem rá a nevéből?
SÁNDORAkkor máshogy hívtak.
ÉVANevet változtattál?
SÁNDORNem. Visszavettem az eredetit.
ÉVAHát igen. Vezető pozícióban nem viselhet valaki olyan nevet.
SÁNDORLátom, már megvan.
MARIKAHát hod is hívnak téged?
SÁNDOR„Kódis”-nak. Csak nem szoktam vele dicsekedni.
MARIKAÉs milyen vezető pozícióban voltál?
SÁNDORNem mindegy? Annak az egész világnak vége van, hogy maradt volna meg a pozícióm? Pláne, hogy még a lelkiismeretem sem volt tiszta.
ÉVATudjuk.
SÁNDORÉn akkor nem tudtam. Csak az asszony nem hagyott élni.
 
(A világítás megváltozik, a múlt. Sándor feleségét Beáta alakítja.)
BEÁTAHát nincsenek már jó tanárok a világon?
SÁNDOR(Nevet.) Mióta én a közigazgatásba kerültem, nincsenek. És te sem vagy a pályán.
BEÁTADe mi jó szülők vagyunk. Gondos szülők. És akkor a gyerek még helyesírni sem tud! Hát milyen tanárai vannak? Hogy törődnek vele?
SÁNDORNo, azt én nem hiszem! Küldd ide, majd diktálok neki valamit.
BEÁTANem neki kellene diktálni!
SÁNDORPedig egy olyan jó idézetet találtam a Légy jó „a” mindhaláligból. Tudtad, hogy egész gyerekkoromban így mondtam, hogy „a mindhalálig”?
BEÁTANem. De előbb-utóbb mindenre fény derül.
SÁNDORNem is érdekel az idézet?
BEÁTANem.
SÁNDORAkkor elmondom. „Az is tolvaj, aki az emberek, vagyis a szülei bizalmát meglopja.”
BEÁTANem pontos az idézet.
SÁNDORHelyesírási szempontból az mindegy. Sőt, így még nehezebb is.
BEÁTAMielőtt behívnám a gyereket, azért nekünk is meg kellene beszélnünk valamit.
SÁNDORParancsolj velem.
BEÁTA„Parancsolj velem, tündérkirálynő.” Erről van szó. Miért vagy te abban a pozícióban, ahol vagy?
SÁNDORVálasztóim bizalmából.
BEÁTAVálasztóid bizalma megrendülhet, egy választódé legalábbis megrendült. Mert nem vagyok biztos benne, hogy megfelelő ember vagy-e a megfelelő helyen. Tudniillik én nem azt kérdeztem, hogy mi okból, hanem mi célból?
SÁNDOR(Öngúnnyal) Hogy megfeleljek választóim bizalmának.
BEÁTAHát előre megmondom, nem maradsz a helyeden, ha egy szó nélkül tűrni fogod, hogy a felügyeleted alá tartozó intézményekben hülyéskedjenek. Ezért nem tud a lányod helyesen írni.
SÁNDORHát mit tehetnék?
BEÁTAIstenem, kihez mentem én feleségül?
SÁNDOR(Öniróniával) Asszonyom, engedje meg, hogy bemutatkozzam!
BEÁTABemutatkozott már eléggé a te tehetetlenséged!
SÁNDORRemélem, ezzel nem azt akarod mondani…
BEÁTAUgyan, kérlek! Nem olyan nagy vaszisztdasz, hogy észrevenném a hiányát.
SÁNDORMicsoda?
BEÁTAJól értetted. Hanem a munkahelyeden! A lehetőségeidben! Amikkel nem élsz!
SÁNDORNem érted, hogy nem lehet élni velük? Itt és most már rend van!
BEÁTA(Gúnyosan) Itt? Most?
SÁNDORTörvények és törvényesség!
BEÁTANem te lennél az első, aki a köz érdekében él a hatalmával. Csak te mindenkihez jó akarsz lenni. Egy frászban vagy, hogy jövőre lemaradsz és kimaradsz.
ÉVA(Közbeveti magát.) Játék!
(A világítás megváltozik.) Hordjátok össze a székeket egy kupacba!
(A hallgatók megteszik.)
Na, mire emlékeztet benneteket ez a halom? Tessék átélni úgy, ahogy egy gyerek fantáziálna! Séta körben, és mondjátok!
TÜNDEJéghegy.
MARIKAVárrom.
MÁRIAHegység.
ÁGIMáglya.
JUDIT(Odamegy, megmozdítja az egyik széket, az egész leborul.)
Lavina.
 
(A világítás megváltozik: visszatér Sándor múltjára.)
 
SÁNDORJöjjön, kedves kolléganő! (Ágival félrevonul.)
Az önkormányzat meg nem szűnő gondja a költségvetés. Az iskolákat fenn kell tartani ugyebár, mialatt egyre több a fenntartási költség, egyre kevesebb a gyermek, ugyanakkor már igazán nem panaszkodhatnak, főleg a tapasztalt kollégákat egész jól fizetik. A pályakezdők meg nem tudnak elhelyezkedni.
Az ember arra gondol, hogy legalább minőségi munka folyik. De még az én gyerekem sem tudja a helyesírást.
ÁGIHát igen, vannak gondjaink. Vannak bizony kollégák, akik a komoly munka helyett csak játszanak.
SÁNDORÉs senki sem érte még el a nyugdíjkorhatárt?
 
(Hirtelen, sötét támad. Lassan erősödik a fény, a hallgatók körbe sétálnak.)
 
ÉVACsak kérdéseket! Most nem lehet válaszolni, csak kérdezni!
TÜNDEMiért kerültél közénk?
SÁNDORMiért kérdezed?
KATATe ismered a helyesírás négy alapelvét?
BEÁTAMiért váltál el?
KATAMit csinál a feleséged?
ÁGIVan köztünk, akinek ép a családi élete?
KATAMit kaptál karácsonyra?
ESZTERMit csináltál, mielőtt idekerültél?
ÉVAÉs most csak válaszok!
SÁNDORÖnkormányzati dolgozó.
KATAEgy szép fehérnemű-garnitúrát.
TÜNDEOlyan a világon nincs!
ÉVANem értettük meg egymást.
ÁGIKiejtés szerinti, hagyományőrző, szóelemző és egyszerűsítő írásmód.
SÁNDOREzt részletesebben kellene kifejteni.
ÉVALazíts!
 
(A hallgatók szétszedik a székhalmot. A termet ugyanolyan egynézetű tanteremmé rendezik be, mint amilyennek az első rész elején láttuk. Ez a múlt: a lányok leülnek, ők Sándor első tanítványai.)
 
SÁNDORA közigazgatásban dolgoztam. Pontosan azon a területen, ahol a középiskolák szakfelügyeletét is ellátják, voltam én érettségi elnök is. Nem titok, ha valaki az önkormányzati választásokon a pártja listáján kerül be valahova, és a párt vereséget szenved, ő is kikerülhet onnan, ahová bejutott. Ez történt velem is. Én meg azt mondtam magamnak, hic Rhodos, hic salta.
ESZTERHogy mit mondott magának a tanár úr?
SÁNDORHogy itt van Rodosz, itt ugorj.
 
(Az osztály felbolydul, a lányok fél lábon ugrálnak, lökdösődnek is.)
 
SÁNDORNem így értettem! Nem tudom, hány évesek maguk, hogy mindent szó szerint értelmeznek, mint a kisiskolások. Mikor utoljára ellenőrzésen voltam egy nyelvórán, mit láttam?
ESZTERNe is folytassa a tanár úr! Eljátsszuk.
(Kimegy a tanári asztalhoz, tanári hanghordozással mondja.)
Gyerekek, vegyétek elő a könyvet! Le fogjuk fordítani.
 
(A lányok nagy zajjal könyveket vesznek elő, majd egyszerre felemelik és fejjel lefordítják.)
 
SÁNDORHonnan tudja?
ESZTERÉn is voltam ötödikes. De a tanár úr nem nagyon volt tanár.
SÁNDOR(Kicsit ingerülten) Hát nem.
ESZTERAz önkormányzat előtt mi volt?
SÁNDORTanácsrendszer.
ESZTERLátom, kínos a téma.
 
(A lányok fellazulnak, ki ül, ki félig fekszik a székeken.)
 
SÁNDORNem kínos, csak…
(Észreveszi Tündét, aki kifejezetten provokáló módon mutogatja magát. Nyújtózkodik, a lábát felteszi az asztalra stb.)
Tessék rendesen ülni! Így viselkedhet valaki egy randevún, egy eszpresszóban, de iskolában nem!
ESZTERJáték.
ÉVANagyszerű. Most már ott tartunk, hogy tudjátok, hogy mit lehet játszani.
ESZTERVagy mikor.
ÉVAÚgy valahogy. Csináljatok rendet!
 
(A lányok villámgyorsan átalakítják a tantermet a félkör alakú amfiteátrummá.)
 
BEÁTA(Körbenéz, Sándornak) Biztos vagy te benne, hogy ilyen nagy lányokat cirkuszba kell vinni?
SÁNDORJaj, hát ez nem cirkusz! Ez színház. Körszínház, ahogy a görögök csinálták. Majd egyszer egy görög darab is menni fog, de most…
MARIKAMi lesz az, amire most jöttünk, tanár úr?
SÁNDORHappening.
JUDITAz meg mi a csoda?
SÁNDOROlyan színdarab, amelyben a nézők is részt vesznek. Ők persze improvizálnak. Nagy szerepe lesz benne, Judit, magának is, hiszen a maga fantáziája a legélénkebb.
ÁGIEz már drámajáték?
SÁNDORDehogy. Csak egy olyan dráma, amelynek maradtak nyitva részei. A drámajáték az más.
 
(A világítás megváltozik: Sándor kilép a múltból, a jelenben fordul Évához.)
 
SÁNDORTényleg, mi az?
ÉVAHát, mondjuk, van egy kulcs. Konkrét vagy átvitt értelemben mintegy a helyzet kulcsa. Vagy egy páncélszekrény kulcsa. És azt kell eljátszani, hogy hol van az a kulcs, vagy mi a szerepe. Lehet ilyen kulcsszerepe egy feleletnek is.
SÁNDORHa feleleteket akartok, hát pompás gyűjteményem van belőlük! Hallgassátok csak meg, hogy miket mondtak az én kedves tanítványaim a görög irodalomról!
MÁRIAAmikor a sors keze feléirányul, hazaérkezve Odüsszeusz megmutatja a kérőknek a kutya becsületét.
MARIKATrója alól hazaindulván rengeteg eseményen esik át.
MÁRIAAz Iliász két könyörgés között elterülő idő, amelyben a főhős irgalmatlan szerepéből irgalmassá válik, de mire elérné tökéletes mivoltát, meghal. Erre már az olvasónak is kihuny a reménysugara.
SÁNDORAz enyém is pislákol. Mit tudtok az epikáról általában?
MARIKAAkhilleusz, mielőtt a jellemfejlődés végére ért volna, meghalt.
SÁNDORSzóval?
MÁRIAAz irodalom fejlődött mind tartalmilag, mind pedig az embereszmény által.
BEÁTA(Nevetőgörccsel küszködik.) Jaj, Istenem…
SÁNDORÉs a dráma?
MÁRIAA görögöknek van egy íratlan törvényük, hogy a halottakat el kell temetni. Meglehetősen fejlett volt a tudásuk a természetben.
SÁNDOREz volna az Antigoné. És Oidipusz?
MARIKAOidipusz apjának megjósolták, hogy a fia fogja megölni. Egy darabig bírták, a végén aztán gyereket csináltak.
BEÁTA(Kitör belőle a nevetés.) Jaj, Istenem, én nem bírom tovább…
SÁNDORGyereket csinálsz?
BEÁTALegalábbis lepetézek. Ezeknél aztán bevált a módszered!
ÉVANagyon fontos figyelmeztetés. Sosem szabad kinevettetni a drámajáték résztvevőit!
ÁGINem ez az egyetlen hiba, amit kedves kollégánk, a tanár úr munkája során elkövetett. Ezért gondolom, hogy most, az évzáró értekezleten, mikor beszámolunk arról, mi volt eddig és hogyan tovább, az ő ügyét Juditéval együtt tűzzük napirendre!
KATAMi történt itt tulajdonképpen?
ÉVAKulcsjáték!
 
(Ági pantomimmel eljátssza, hogy az írásbeli érettségi tételeket bezárja egy páncélszekrénybe. A kulcsot lerakja az asztalra. Tünde beoson, felkapja a kulcsot, felveszi, kinyitja a széfet, megtalálja a borítékot.)
ÉVAMost szöveggel!
ÁGIKeresel valamit, Tünde?
TÜNDEA tanár urat keresem.
ÁGINa, tetszik látni! A tanár úr módot nyújtott arra, hogy az egyik érettségiző diák, akivel különben meg nem engedhető kapcsolatban is állt…
ESZTERMár az első órán randevúra hívta.
SÁNDOREzt meg honnan veszi?
ESZTERA lány maga panaszkodott nekem, hogy zaklatja.
ÁGI…ami annál is sajnálatosabb, mert hasonló problémával küszködik egyik fiatal, pályakezdő tanárnőnk is.
KATASzóval? Mi volt azon a kiránduláson?
TÜNDE(Feláll, és kifeszített derékkal, mintha terhes lenne, körbesétál.)
ESZTERAz egyik kislány terhesen jött haza.
ÁGIÉs mindez miért?
KATAMert a fiúk felügyeletével megbízott tanár úr a kislányokkal szórakozott.
BEÁTAA lányok felügyeletével megbízott kolléganő pedig…
ÉVANavigátorjáték! A párok nem látják egymást, de a földi irányítóközpont utasításainak megfelelően kell ütközés nélkül lehozniuk a gépet! Kössétek be Sándor és Judit szemét! Navigátorok középhangosan irányíthatják őket, de a rádió elromlott, és minden egyéb is behallatszik. Tehát ti, többiek zavarjátok az adást!
 
(A lányok bekötik Sándor és Judit szemét. Meg is forgatják őket, aztán a két embert elvezetik egymás előtt.)
 
SÁNDORHol a föld? Merre menjek?
JUDITAmerre mondják.
SÁNDORDe kicsoda?
 
(Ági kirak a bekötött szemű Judit és Sándor elé egy sor könyvet, táskát.)
 
KATACsak indulj egyenesen!
BEÁTADe nem esett teherbe!
ÁGIJudit pedig kialvatlanul, sírógörccsel küszködve jelent meg a drámaórán is!
SÁNDORNem szégyellik magukat?
ESZTERBalra!
SÁNDORHa én is beállok ebbe a sorba és átveszem ennek a happeningnek a stílusát, akkor magukról csak azt mondhatom…
MÁRIATegeződjünk!
MARIKAMost meg jobbra!
SÁNDORAmerikából jöttem, híres mesterségem címere: R. Á.
JUDITRágalomária. Én hova menjek?
BEÁTAAmerre tudsz még, drágám.
 
(Ági most pisszenést jelző ujjal a szája előtt összeszedi az akadályozó tárgyakat, Judit és Sándor a semmit kerülgetik.)
 
SÁNDORTalált újra. Nyert egy lábtörlőt.
BEÁTAÁllj! Balra!
ÁGIÉs elvesztett egy feleséget. Mert aki nem átall a saját tanítványával kikezdeni…
KATAHa férfi, ha nő…
JUDIT(Hirtelen megáll.) Én csak sajnálni tudom az olyan embereket, akik el nem tudják képzelni két különnemű ember találkozását szex nélkül.
SÁNDOREgyneműeket sem.
KATAPüff neki! Mindent eltakarítanak az útjából, és ő mégis nekimegy.
ÁGIAz ilyesmit nem menti semmi, Sándor. Ha valaki úgy védekezik, hogy támad…
SÁNDORMerre vagy, Judit?
JUDIT(Belekapaszkodik Sándorba, és úgy keringenek a színen, mint a kötelék-ejtőernyősök, mielőtt kinyílik az ernyő.)
SÁNDORLegalább zuhanás előtt repülünk egy kicsit.
 
(Sötét. Csak Éva kap fejgépet.)
 
ÉVAAzt ugye mondanom sem kell, hogy a drámajátékban hazudni nem hogy nem szabad, de nem is lehet. Éppen ezért a vezető tanár minden megtudott dolgot kezeljen úgy, mintha orvosi titok lenne.