december 22nd, 2018 |
0Fecske András
(Budapest, 1947. 09. 29. – 2020. 06. 26.)
A Könyves Kálmán Gimnázium tanulója volt 1962 és 1966 között. Először az iskola lapjában, a „Könyves Diák”-ban publikálta versét és írását. Érettségi után fizikai munkás, majd katona lett. 1972-ben vették fel az ELTE Bölcsészettudományi Karára, ahol művészettörténet-magyar-könyvtár szakon kezdte meg tanulmányait. 1977-ben szerzett bölcsészdiplomát. Még az egyetemi évek alatt kezdett publikálni az „Egyetemi Lapok”-ban, illetve a Pogány Ödön Gábor által fémjelzett „Művészet”-ben. Az első év végén vidékre költözött, ahol a „Komárom megyei Dolgozók Lapjá”-nak írt napikritikákat, és az „Új Forrás” publikálta tanulmányait. Fő területe kezdettől fogva a tizenkilencedik század végi, huszadik századi képzőművészet volt. Évek folyamán több napilapban (Népszava, Magyar Hírlap), hetilapban (Ország Világ, Új Tükör), valamint folyóiratban (Kapu, Tiszatáj, Somogy, Palócföld, Hitel, Tempevölgy) jelentek meg írásai. A nyolcvanas évek elején visszaköltözött Budapestre, ahol először a Képcsarnok Vállalatnál, majd a Helyiipari és Városgazdálkodási Dolgozók Szakszervezeténél helyezkedett el, és megalapította a Hollósy Simon Galériát. A rendszerváltás után Hollósy Galéria Kft. néven vállalkozást indított, amelynek alapító tagja és egyben ügyvezető-igazgatója volt 2008-ig.
A kilencvenes évek elején jelent meg első könyve Vecsési Sándor festőművészről (1994), majd A figurativitás problémája a XX. századi kortárs hazai festőművészetben 1945-1990-ig című tanulmánykötete (1995). Ezután következett az Eigel Istvánról és Tassy Kláráról írott kettős monográfia (Eigel-Tassy, 1996), valamint A monumentalitás kérdései Patay László festészetében (2000). A festő halála után kiadott Patay László album bevezető tanulmányának is ő a szerzője (2002). 40 éves írói tevékenységéből válogatott a Vajon kinek a művészete? (2009). 2010-ben adta ki Meghatározó gyermekkor címmel Vecsési Sándorról írt második könyvét, majd a 2013-as Ünnepi Könyvhétre jelent meg Írás a falon esszé és novelláskötete. Lieber Éva festőművész albumához írt bevezető tanulmányt 2016-ban. Jelenleg kiadás alatt áll Galagonyabokrok délutáni fényben című novelláskötete. Apjáról készült regényén dolgozik (Apa felhős ég alatt).