Mondd meg nékem, merre találom…

Esszé g

január 30th, 2025 |

0

Magyar Miklós: Párizs leglátványosabb ünnepségét nem franciák rendezik

„Meghajlok Ganésa előtt, aki elhárít minden
nehézséget és akadályt az utamból.
Áldást és védelmet kérek tőle.”
(Ganésa mantra)

1A párizsi hindu közösség felvonulása

Aki ez év augusztusában Párizsban jár, ne mulassza el megnézni a hindu közösség hagyományos, színpompás Ganésa-ünnepségét.

Ganésa legendája

Ganésa születésének legismertebb változata szerint Ganésa Siva (a jóga, a művészet és a misztika ihletője) és Párvati (a termékenység, szeretet és odaadás, valamint az isteni erő és hatalom istennője) gyermeke. Siva sokszor mély meditációba merült, és egy ilyen alkalommal Párvati nagyon magányosnak érezte magát. Úgy döntött, kell valaki, aki bármikor mellette lesz. Összeszedett egy kis agyagot, és egy szép fiatalembert formált, aki meg is elevenedett. Nem sokkal ez után Párvati megkérte, hogy őrizze a hegy oldalát, miközben ő egy folyóban fürdött. Azonban megérkezett Siva, aki látni akarta feleségét. Ehelyett egy csinos fiatalember állta útját, és megtiltotta, hogy közelebb menjen. Hirtelen haragjában Siva lefejezte Ganésát. Csak ekkor tudta meg, hogy a saját fiával tette ezt. Közölte kíséretével, hogy hozzák el az első állat fejét, akivel találkoznak. Ez egy elefánt volt. Siva az elefánt fejét Ganésa testéhez illesztette, és megnövelte a súlyát, hogy elbírja a terhet.

Siva tánca

Siva teremtő tánca az Ananda Tandava, vagyis a boldogság tánca, amelyet a tánc uraként, azaz Natarajaként hajt végre. A Nataraja Siva egyik legikonikusabb és legnépszerűbb ábrázolása, amely őt tűzgyűrűben táncolva ábrázolja, négy karral és két lábbal, különböző szimbólumokat és attribútumokat tartva. A tánc szimbolikája a teremtés során: A tűzgyűrű a kozmikus energiát és a teremtés-pusztítás ciklusát jelképezi, amelyet Siva táncával indít el és zár le. A jobb felső kézben tartott dob a kozmikus teremtés hangját és rezgését képviseli, amelyet Siva a dobszóval hoz létre. A bal felső kézben tartott láng a kozmikus pusztítás fényét és hőjét jelenti, amelyet Siva a tüzével szabadít fel. A jobb alsó kéz védelmi gesztusa Siva kegyelmét és jóságát szimbolizálja, amellyel megvédi és megáldja híveit. A bal alsó kéz a felemelt lábra mutat, amely Siva felszabadítását és megvilágosodását fejezi ki, aki menedéket és kiutat kínál a születés és halál körforgásából. A felemelt láb Siva szabadságát és boldogságát jelképezi, amelyre híveit is meghívja. Az álló láb Siva támaszát és stabilitását szimbolizálja, aki az apasmara nevű törpén áll, ezzel eltaposva az ignoranciát és a megtévesztést. A hosszú haj Siva dinamizmusát és vitalitását fejezi ki, amelyből kozmikus hullámokat és szeleket teremt.

A Siva táncát bemutató alábbi, 68,3×56,5 centiméteres szobor a 11. században készült és a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeumban látható.

2Siva tánca

Egy különleges szobor azt a jelenetet örökíti meg, amikor Siva Parvatival összefonódva táncol.

3Siva és Parvati

Ganésa ünnepe

Az ünnep a Bhadra, másképpen Bhadrapada hónapban zajlik, amely a hindu naptár hatodik hónapjának felel meg, és nálunk augusztus 19. és szeptember 20. közé esik. Az ünnepség kizárólag páratlan számú napig tart, leggyakrabban tizenegy-tizenhárom napig. Az ünnep első napján minden indiai megfürdik, hogy megtisztuljon, és vásárol egy Ganésa Istent ábrázoló szobrot, majd ünnepélyes kísérettel hazaviszi, és egy különleges bútordarabra, emelvényre vagy akár sátorba helyezi és feldíszíti. Egyes szobrokat otthon is készítenek, különösen a szegények. A szobrok előtt minden reggel és este imádkoznak Ganésához, számos felajánlást téve neki. Nemcsak minden otthonban található Ganésa-szobor, hanem minden negyedben és templomban is, ezek azonban sokkal nagyobbak. Egy hagyományos, vörös vagy fehér, általában selyem dhotit viselő pap házról házra jár, hogy mantrákat mondjon Ganésa jelenlétének megidézésére. Ganésát nagy tisztelet övezi. Ő a bölcsesség, az intelligencia, az oktatás és az elővigyázatosság istene, az iskolák és a tudás munkásainak pártfogója. Ő az, aki eloszlatja az illúziók és a tudatlanság akadályait. „Ganésa áldása legyen mindnyájatokon! Távolítsa el az összes akadályt lelki utatokon! Adjon mindnyájatoknak anyagi jólétet és lelki felszabadulást!” – szól az egyik mantra.

A szobor szimbolikája

Az elefántfej az elefánt tulajdonságait szimbolizálja: nyugodtságot, bölcsességet és erőt. A nagy fülek azt fejezik ki, hogy a hallgatás rendkívül fontos. A kis szemek a feladatra való koncentrációt jelenítik meg. A fejsze azt jelképezi, hogy elvágjuk a kötődést az anyagi vágyakhoz. A száj arra utal, hogy kevesebbet beszéljünk, és értékeljük szavainkat. Az ormány, az elefánt számára létfontosságú testrész, amely lehetővé teszi számára, hogy alkalmazkodjon a környezetéhez – ahogyan nekünk is kellene. A nagy gyomor azt jelképezi, hogy nyugodtan meg tudjuk „emészteni” az életben mind a jót, mind a kevésbé jót. A kötél arra szolgál, hogy az embereket távol tartsa a világ rossz dolgaitól, és közelebb húzza őket a jóhoz, amit mindannyian keresünk. Az egér a vágyat szimbolizálja: nyughatatlan, türelmetlen és soha nem áll meg. Azonban a vágyat irányítani kell, hogy jó életet élhessünk. A letört agyarak arra emlékeztetnek, hogy elemezzük a világban lévő jót és rosszat, és hagyjuk figyelmen kívül azt, ami nem szolgál minket.

4Ganésa

Ganésa megjelenítése a képzőművészetben

A Ganésa ábrázolásához használt anyagok rendkívül változatosak. A templomok kő monolitjai, amelyek domborműként vagy körplasztikaként jelennek meg a falakon, fülkékben vagy speciális szentélyekben, a legismertebbek: szürke vagy rózsaszín gránit Mahábalipuramból, fehér márvány Dzsabalpurból, vöröses-rozsdás homokkő, világosszürke kvarcit stb. Ezek mind nemes anyagok, amelyeket nagy szobrokhoz használnak.

5aGanésa az indiai Khajuraho Laksmana nevű templomában

A fehér márvány gyakran gyönyörű, gazdagon színezett és aranyozott szobrok készítéséhez használatos, amelyeket tehetős műgyűjtők számára készítenek Bengaluruban. Néhány helyen vörös márvány is előfordul. Az alabástrom és más, kisebb keménységű kövek gondosan megmunkált kis szobrocskák készítéséhez használatosak.

6Ganésa. Bengaluru, fehér márvány

A kőből készült szobrokat gyakran cinóbervörösre festik, például Mahárástra vagy Madhja Prades nyugati részén, míg délen olajjal kenik be őket, hogy feketébbé és fényesebbé tegyék. Az ásványi anyagok közé tartoznak a féldrágakövek, mint az ametiszt, a rózsakvarc, a malachit, a jáspisok, a lápisz lazuli, sőt még a nyers rubin is. Ezekből kis méretű Ganésa-szobrocskákat faragnak, bár a kidolgozás minősége néha hagy kívánnivalót maga után.

A fából készült szobrok természetes vagy vörösre, zöldre színezett változatai Tamilnádu és Orissza kézművességére jellemzőek. A teakfa, cédrus vagy más, gyakoribb fafajtákból készült szobrok dekoratívak. A rózsafa és más fafajták, amelyek néha csonttal vagy műanyaggal vannak berakva, Maiszúr kézművességét képviselik. A szantálfa, nemes és finom anyag, nagy méretű szobrokat készítenek belőle.

7Ganésa. Indiai faszobor

Az elefántcsont, amelyet művészien faragnak, kis méretű, nagy értékű szobrocskák készítéséhez használatos. A legtöbb elefántcsont-tárgy múzeumokban található, régi darab.

8Ülő Ganésa. Elefántcsont, 14-15. század. Metropolitan Múzeum

A leggyakoribbak a sárgaréz-, bronz- és rézszobrok. Különleges eljárással, például viaszveszejtéses öntési technikával készülnek, különösen Tamilnáduban és Nepálban. Az ezüstöt lemezekben vagy tömbökben használják szobrocskák készítéséhez, amelyek a tehetősebbek otthonokba kerülnek. Egyes templomokat, például Rádzsasztánban, tömör ezüst kapukkal díszítenek, amelyek gyakran Ganésát ábrázolják. A filozófusok – ki-ki elmélete szerint – rendkívül változatos tanácsokat adnak azoknak, akik otthonukba Ganésa szobrot akarnak vásárolni. Van, aki a bronzot, más a fát, ismét mások a márványt részesítik előnyben, minden esetben megindokolva választásukat. A hinduizmus egyik legjobb magyar ismerője szerint mindegy, milyen anyagból készült a szobor: „A lényeg az az energia, mit közöl, és erre kell ráhangolódnunk.” – mondja.

Festmények is megörökítik Ganésát. Egyik legismertebb Ramesh Gorjala képe.

9Ramesh Gorjala: Ganésa

Ganésa Párizsban

Ganésa ünnepét, amelyet Párizsban 1995 óta rendeznek meg, 2025-ben augusztus 24-én tartják a Sri Manicka Vinayakar Alayam templom (Ganésa templom) szervezésében. A templom Párizs 18. kerületében található, és ezrek gyűlnek össze az indiai közösség tagjaiként. Az ünnep fontos esemény a közösség számára, amely egész évben imádkozik Ganésához, oltalmát kéri, és áldozatokat ajánl fel neki. A szekér, amelyet minden évben gyönyörűen feldíszítenek virágokkal, Ganésa gyönyörű, aranyozott bronzszobrát hordozza, amit egyébként a templomban őriznek.

10Ganésa szobra

Az ünnepség alatt a hívek felvonuláson vesznek részt, ahol áldozatokat mutatnak be, például kókuszdiót, banánt, gyümölcsöt, füstölőt és virágokat ajánlanak fel Ganésának. A kókuszdió különleges szimbolikát hordoz: héja a világ illúzióját, húsa az egyéni karmát, leve pedig az emberi egót jelképezi. Amikor az indiaiak összetörik a kókuszdiót, felszabadul a lelkük, és szívüket Ganésa Isten áldásának ajánlják.

11Kókusz-áldozat a felvonuláson

A felvonuláson a résztvevőknek mezítláb kell járniuk, ez az áhítat jele.

12Mindenki mezítláb vonul fel

A felvonulók között feltűnő elefánt Ganésa fejének formáját idézi.

13Elefánt a felvonulók között

A felvonulást zene és vallási énekek kísérik. A nagaswaram, egy dél-indiai fúvós hangszer és a tavil, egy kétoldalú dob a legfontosabb hangszerek, amelyek fokozzák a hívők lelkesedését és örömét.

14Zenészek a felvonuláson

A templomi papok Ganésa és Szkanda istenségek szekerén foglalnak helyet, ami kiemeli kasztjuk, a bráhminok, fontosságát a hinduizmusban. A pap jelentős szerepet játszik, és nagy tisztelet övezi nemcsak a napi púdzsák (istenimádat szertartások) a különböző ünnepségek és ceremóniák során, hanem azért is, amit képvisel. Ő testesíti meg a Védák és az Ágamák bölcsességét. Vegetáriánus, és szellemi értelemben megtisztultnak kell lennie, valamint olyan tulajdonságokat kell kifejlesztenie, amelyek a szádhukra (jó ember, szent ember) jellemzőek, mint például a tudatosság tisztasága, a szív tisztasága, az istenek iránti misztikus odaadás, valamint az elme feletti uralom.

15Papok a szekéren

A párizsi hindu közösség mellett számos külföldi vesz rész a felvonulásokon. 2024-ben mintegy negyvenezren ünnepelték Ganésa születését.

 

 

Illusztráció: Ganésa


Feltöltötte:

Napút Online adatlap-képe



Back to Top ↑

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy megkönnyítsük Önnek az oldal használatát. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az oldal további használata a cookie-k használatára vonatkozó beleegyezését jelenti. Több információ...

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.

Bezárás