május 12th, 2024 |
0Baley Endre: Ért angolul az angolna?
•
Bevezető
Játszottam. Kezdetben volt a kérdés: Van-e valami köze az angoloknak az angolnához? Ebből keletkezett egy strófa, amiben minden sor egy kérdés. A játék érdekesnek tűnt, sorra jöttek elém az állatok a kéréssel, írjak róluk is ilyet. Nem mondhattam nemet egyiküknek sem, cseppet sem lett volna korrekt tőlem, ha már oly kedvesen kérték. Megírtam 49-et, az pontosan 196 kérdés. De kinek? Kisiskolás magamnak tettem fel őket, de kisiskolás magam azt javasolta, segítsek a válaszokban. Abban maradtunk, hogy túl egyszerű lenne megadni a válaszokat, sokkal izgalmasabb, ha további kérdéseken keresztül mutatom be állatkáimat. Elindult hát az újabb kérdés-cunami; minden sor mellé kérdés, kérdések. Lett itt, kérem, biológia, földrajz, fizika, történelem, rímkeresés, alliteráció, hang-és mozgásutánzás.
Amikor nemrégiben egy általános iskola alsó tagozatosainak tartottam rendhagyó irodalomórát a verseimből, eszembe jutott, mennyi verset „kellett” megtanulnunk úgy, hogy voltak szavak, amiknek nem ismertük a jelentését; nem magyarázta el senki, mi meg nem mertük(?) megkérdezni. Ez a gondolat már régebben is piszkált, akkor is, amikor ezt a játékos állatismertetőt megírtam. Akkoriban egy klassz, illusztrációkkal teli könyvet képzeltem el, amiben ott vannak a kérdések és a kérdések kérdései. Újra csak gyerekkorom jutott eszembe, amikor volt még idő, amikor esténként autós, állatos stb. kártyajátékkal, különféle társasjátékokkal, ne adj’ isten, ország, város, fiú, lány vetélkedőt játszott a család. Ezek a megélt pillanatok inspiráltak egy olyan könyv megírására, megtervezésére, aminek végén akár lehetnének a megfejtések. De még izgalmasabb lehet, ha a manapság oly népszerű okoseszközöket használva versenyeznek, ki találja meg előbb a helyes választ. De a lényege leginkább ez: Játsszunk együtt, és legyen ez az idő tartalmas!
Pedagógus olvasói ajánlások
„Elgondolkoztál már azon, hogy hol lakik az éticsiga? Valóban hal a tintahal? Vagy hogy hogyan zenél a tücsök? Esetleg, hogy az angolna ért-e angolul? Megannyi kérdés, ami bizonyára sok kisgyerek fejében megfogalmazódott már.
Az állatok számtalan érdekes tulajdonsággal rendelkeznek, ami nemcsak a gyerekeket, de a felnőtteket is ámulatba ejti, ugyanez versbe szedve, az arcukra is mosolyt csal. Az „Ért angolul az angolna?” egy olyan tréfás, játékos állatismertető, amely sok-sok kérdést vet fel, a különböző állatokkal kapcsolatban, így indítva el a gyerekeket az ismeretszerzés útján. Az egyes versszakokat olvasva elénk tárul az állatok csodálatos világa, éljenek az Északi- vagy Déli sarkon, sivatagban vagy dzsungelben, vagy az óceánok mélyén.
Hallottál már a tukánról, pelikánról? Tudod, milyen állat a gulipán, a mormota? Szeretnéd őket megismerni? Olvasd el a verset, és ha valamelyik állattal kapcsolatos kérdés felkelti az érdeklődésedet, nézz utána, keresd meg rá a választ a könyvekben vagy az Internetet böngészve! Légy te is zoológus!”
(Virág Zoltánné, Icu, pedagógus)
„Drámapedagógusként beszédtechnika gyakorlatok számtalan színes változatát tudnám használni a játékos ismertető ritmusgyakorlatoknak.
Példák: panda-banda, orángután-oránzs után, zserje-cserge, kerge-nyerge, mamut-hamut, dingó, dingóhintó, lajhárnak-lajhárlak stb…
Nyelvgyötrő beszédtechnikai gyakorlatsornak, légzőgyakorlatnak a következő néhány sort használnám:
Sportol-e a pici pocok
És ha nagy a pocak, kocog?
Kacag-e, ha jó a kedve
Ellenség cica, medve
Szerintem ezek a rímes verssorok, a játékos ismertető, az »Ért angolul az angolna«, Baley Endre költő verssorai széles spektrumban használhatóak.”
(Lantosi Nóra, drámapedagógus)
Részlet*
*32 kérdés a teljes mű 196-ából.
Könyvben lenne jó látni, iskolások kezében? Igen. (a szerk.)