Mondd meg nékem, merre találom…

Visszalapozó sb1

július 20th, 2023 |

0

Késik a mondat? (Sebeők 65)

Sebeők János, barátunk, egykori szerkesztőtársunk ma 65 éves.
Szeretett édesanyja, Sebők Éva halála után 11 évig elhallgatott. Ezalatt csak – kérésünkre – a Napútnak adott négy alkalommal egy-egy téma-formálta írást. Néhány napja megszólalt:
https://www.blikk.hu/sztarvilag/hazai-sztarok/sebeok-janos-megnosult-edesanya-vegakarat/mmj8we5 .
Telefonban olvasóink számára születésnapján három mondatot üzent:
“Csak egy szóval mondd, s meggyógyul az én lelkem.”
Csak egy mondatot írj, s jelen lehetsz a köztudatban.
A mondat késik, és jelen vagyok a köztudatban.
Várjuk a mondatot, János, szülessen lassan, majd a többi. Nagy terveknél álltál meg 2012 karácsonyán, bárha lenne erőd újra legalább kicsi részét tető alá hozni…
Évfordulóján tiszteletére újraközöljük azt a jelentős esszét, amely az irodalomtörténetileg fontos első számunk első írása volt. (Hogy tőle – magától értetődő volt; sorrendben Teller Ede és Babics Imre követte. A mindig tematikus folyóirat induló összeállítása a természettel foglalkozott. (A szerkesztőség)

 

 

Sebeők János: Naptánc

A Nap útja az égen. Burával fedni le a cukrot szokás úgy, miként a sík Földet a fél éggömb fedi. Fejkörzés, helybenfutás. Pekinget reggelente megszállják az úgymond egészségesek. Tornáznak mind. A Nap látszólagos útja az égen, óh… Nem is oly rég a Föld parancsolt még neki. Kelj föl, és járj! – mondta. Feküdj le, és aludj! Katonaság. Drill. A kört azóta sem négyszögesítették, a kocka még­is mekkorát fordult. Ma már nem táncoltatható meg a Nap. Nem táncol úgy, ahogy mi fütyülünk neki. Egy Fatimai Napcsoda kell ahhoz, hogy táncra keljen, amúgy a Föld szolgálja. Körülötte kering. Akár egyiptomi Napkultusz is kisülhe­tett volna a jó öreg lengyelből, neve Kopernikusz. hogy mégsem így lett, arról Newton, Darwin és Hubble tehet. Centrum Áruházak. Irány: a centrum. A rob­banás epicentruma. Szívem közepe. Közepütt. A kultusz középre igazodik. Newton a vonatkoztatási rendszereket, Darwin az élővilágot, Hubble a belátható Kozmoszt fosztotta meg epicentrumától. Kopernikusz ezért aztán sohasem ért el Kairóba, de a sivatag sivatag maradt. Igazodni nincs többé hová.
Porszem ember, a sivatag te vagy. Az ember óriás lesz, állították szovjet tudományos ismeretterjesztők, Iljin-Segal, óriás porszem. Porszemek vagyunk, s mint a guano, vastagon – egy öngyilkos sínfeszítőtől idéztem – mint a guano, vastagon, befedjük az oázist. Homokszemről énekel Balázs Fecó. Homokvihar dühöng a Planétán: ötmilliárd homokszem alatt nyög a dzsungel. A kisebbségi komplexus olykor így hat. Ember, vajon ki lehetsz, ha nálad kisebbségi komp­lexus és nagyzási hóbort egyképp hódításhoz vezet?
Mondják: az ember a természet része. S én úgy hallom, mintha azt mond­ták volna: az ember mindenek fölött. Protagorasz szerint az ember mindennek a mértéke. Mindennek mértéke az ember. Lenin szerint mindent az emberért. Emberarcú szocializmus Dulek szerint. Vajon része-e a természetnek az em­ber? „Növeli, ki elfödi a bajt.” Vajon nyugtatgathatjuk magunkat e szállóigesze­rű közhellyel?
Ki tudja, mi az ember. Ki tudja, mi a természet. A nagy Fogalmak, akár a fe­kete lyukak, mindent elnyelnek. Sokértelműségük semmiszerű, s a hétfátyoltánc, a belső naptánc e fogalmak körül vég nélkül folyik. Ahhoz, hogy puszta jól csengés helyett jelentsenek is, némi konkrétummal kell megszentségteleníteni őket. Prüsz­kölnek, pfujolnak, köhögnek ilyenkor persze, hisz értelmetlenségük oda, én mégis vállalkozom rá. János evangélista – már csak a névrokonság okán is – majd segít. Ő írta: „Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istenné’ volt, és Isten volt az Ige.” Szerin­tem az ember az, akinél van a tudat, s az ember a tudat. Ez lehetővé teszi, hogy egy biológiai faj, akinél a tudat, erre mint alibire hivatkozvást tökéletes uralmat valósítson meg afölött, aminél nincs a tudat. Aminél nincs a tudat, az a természet.
Természet az, ami ember nélkül történni akar. A természet folyamatos el­lenérdekeltség, és nem külső környezet. Ami a nem gondozott kertben, a be nem vetett parlagföldön történik, az a természet. És ez a természet mindinkább az ember uralma alá kerül. A kozmikus természet ugyanakkor ma is meghó­díthatatlan. A természettörvények fölött ember nem uralkodhat, így értelmezve kétségtelenül a természet része. Hidrodinamika nélkül nincs bősi gát, moleku­láris genetikai ismeretek nélkül nincs génmanipuláció. Természet helyett ezért szerintem célszerűbb bioszféráról beszélni. Valójában a bioszféra válik napról napra emberarcúbbá. Statisztikák kimutatták, hogy a Föld összes növényi bio­masszájának kb. 40 százaléka ma már közvetlen emberi célt szolgál. A száraz­földek jelentős része közvetlenül vagy közvetve az emberi tevékenységnek van alárendelve, s a humanizáció kérlelhetetlen erővel folytatódik tovább.
A humánum biológiai, ökológiai valósága nem más, mint ökoholocaust. Tár­sadalmunk kozmikus profilja változatlan. A természet felé a társadalmilag szerve­zett ember fajgyűlölő rabszolgatartóként viselkedik. Fajgyűlölő, hisz lába nyomán fajok milliói pusztulnak ki – a mostani ökosoah csak a dinoszauruszok kipusztulá­sához mérhető -, s rabszolgatartó, hisz a természetet ingyen dolgoztatja. Ki fizet a tehénnek a tejért, Mizo, Mizo? S a zöld színtesteknek ki fizet az oxigénért, fűre lépni tilos? S vajon ki fizet az őserdőnek a szabadalmaztatott génszekvenciákért?
Nemhogy az őserdőnek magának, de az őserdőben lakó törzseknek sem fizet az ember, s ember alatt most metaforikusan a hatalomra jutott ember értendő. Who Ownes Nature – ki birtokolja a természetet? – kérdezi a Time 1998. november 30. száma. Jó kérdés. Én is ezt kérdezem. Addig, amíg a természet az ember birtoka, s nem rendelkezhet valamiképpen önmaga felett, s önrendelkező lévén nem lehet az ember méltó, egyenjogú partnere, nincs kiút a gazdasági válságból.
Célszalagot szakítani készül az emberiség. Az van ráírva erre a célszalag­ra, hogy 2000. Ideje volna e nagy szakítással együtt átlépni egy eleddig soha át nem lépett határt: a fajhatárt. Fajunk határait. Az emberi világ határait. Az egoista, öncélú, narcisztikus humánum határait. S ha az ember mint afféle di­vinális Jánosi allegória az, akinél a tudat van, s az ember a tudat, akkor nyilván e fordulat csak egy új tudat által kísérelhető s kísérthető meg.
Szent, teremtő önkívületre van szükség. A szellem kreatív, szerzetesi forra­dalmára. Lemondásra és produktivitásra. A köldök nem lehet középpont többé, a sivatag nem lehet követendő cél. Nézzetek rám, s vegyetek rólam példát: itt áll előttetek a huszonegyedik századi, alázatos Laokoon, ki magára engedi – kígyók helyett – a liánokat, s nem kíván megküzdeni velük.
(http://www.naputonline.hu/naput-kiadvanyok-arhiv/naput_1999/1999_01/003.htm)

 

 

Illusztráció: Sebeők 65


Feltöltötte:

Napút Online adatlap-képe



Back to Top ↑

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy megkönnyítsük Önnek az oldal használatát. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az oldal további használata a cookie-k használatára vonatkozó beleegyezését jelenti. Több információ...

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.

Bezárás