december 4th, 2020 |
0Szász Tibor: Liszt isteni és ördögi szimbólumai és a program, melyet a h-moll szonátában feltárnak (Laskay Adrienne bevezetőjével)
Laskay Adrienne: Szász Tiborról
Szász Tibor (Kolozsvár, 1948) zongoraművész, tanár, esszéíró.
Zongoratanulmányait négy évesen kezdte Tulogdy Saroltánál, tizenhárom éves korától Elisa Ciolan irányítása alatt folytatta tanulmányait 1961-1970 között a kolozsvári Gh. Dima Zeneművészeti Főiskolán. Első önálló hangversenyét 16 éves korában tartotta, a zenekart Antonin Ciolan vezényelte. 1967-ben részt vett a George Enescu Nemzetközi Zongoraversenyen, ahol különdíjat nyert, amit számos hangverseny követett Románia különböző zenekaraival, 1968-ban bemutatkozott Nyugat-Németországban is. 1970-ben tanulmányútra indult az Amerikai Egyesült Államokba, ahol 1980-ban állampolgárságot nyert.
Miután az Egyesült Államokban Leon Fleisher, Theodore Lettvin, Russell Sherman, Charles Fisher és Schwalb Miklós irányításával tökéletesítette tudását, három nemzetközi versenyen nyert első díjat, beleértve a Maryland-i Egyetem keretében megtartott William Kapell nevével fémjelzett versenyt is 1974-ben.
Művészi diplomái: 1971-ben zongoraművész-diploma a Boston-i New England Conservatory-ban; 1973-ban Mesteri-diploma ugyanitt; 1983-ban Doctor of Musical Arts Degree (DMA), University of Michigan, Ann Arbor.
Művészi karrierje Románia, Németország, Svájc, Kanada, Franciaország, Anglia, Spanyolország, Magyarország, Taiwan és az Egyesült Államok koncerttermeiben megszólaló több mint ezer szólóestet, zongoraversenyt (zenekarral) és kamarazene-koncertet ölel fel. Szóló estek a Carnegie Recital Hall-ban (1977-ben játszott itt először), zongoraversenyek a Boston-i Symphony Hall-ban és a Sinfonia Orchestra of Chicago-val, Beethoven utolsó három zongoraszonátájának előadása a franciaországi La Gesse Foundation égisze alatt, majd egy zongoraest a Washington-i Kennedy Center-ben arattak óriási sikert. Két fesztivál meghívottakként Beethoven húsz monumentális szerzeményét, beleértve az utolsó három zongoraszonátát, az összes zongora-hegedű és zongora-cselló szonátákat, valamint az első és utolsó zongoratriót adta elő. Richard Strauss összes szóló-zongoraművének előadása is világhírű lett (https://youtu.be/wQ533G9PBpQ). Repertoárja a zongorairodalom alkotásainak széles skáláját foglalja magába. Kamarazenészként részt vett a Takács Vonósnégyes turnéiban is.
Az Egyesült Államokban és Németországban Beethoven, Chopin, Liszt, Mendelssohn, Schubert és Bartók műveiből készített hangfelvételeket. Zongoratanárként működött a következő egyetemeken: Bowling Green State University (1984-1985), University of Dayton (1984-1987) és Duke University (1987-1993). 1993-tól a freiburgi (Németország) Staatliche Hochschule für Musik zongoratanára. Mesterkurzusokat tart Európa, Amerika és a Távol- Kelet országaiban.
Munkássága főleg a performance practice (előadói praxis) tanulmányozásának terén nyilvánul meg. Esszéi elsősorban a Liszt, Mozart, Beethoven és Enescu műveire összpontosítanak. Publikációi az Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Romániában jelennek meg, köztük olyan híres írások, mint Beethoven’s Basso Continuo. Notation and Performance; Liszt isteni és ördögi szimbólumai és a program, melyet a h-moll szonátában feltárnak (megjelent az amerikai Liszt Társaság folyóiratában 1984-ben; két tanulmány Beethoven zongoraversenyeiről (a második tanulmány megjelent a Performing Beethoven c. kötetben, Cambridge University Press, 1994); a Liszt által kiadásra rendezett, de nem publikált Maria Pavlovna Lied “Es hat geflammt” első kiadása és a róla készült tanulmány (megjelent Grabócz Márta kiadásában a Les grands topoï du XIXe siècle et la musique de Franz Liszt c. könyvben, Paris Ed. Hermann, 2018). Legfontosabb célja Liszt h-moll szonátájának az első hibátlan kiadása, melynek alapelveit a „Towards a New Edition of Liszt’s Sonata in B minor: Sources, Editorial History, Symbolic Issues” című tanulmányában fogalmazta meg (Journal of the American Liszt Society, JALS, Volume 68, 2017). https://youtu.be/WoN6LCC1IdQ
Díjai, kitüntetései:
– a „George Enescu” Nemzetközi zongoraverseny különdíja, Bukarest, Románia, 1967
– William Kapell Nemzetközi zongoraverseny I. díj, University of Maryland, 1974
– Frinna Awerbuch Nemzetközi Zongoraversen I. díj (Helena Rubinstein díj) New York City, 1976
– East and West Artists International Piano Competition, Carnegie Recital Hall Debut, I. díj 1977
Zongorajátéka és publikációi a következő linkek-en találhatók:
https://www.youtube.com/user/MrPianistissimo/videos?sort=p&view=0&flow=grid
https://mh-freiburg.academia.edu/TiborSzasz
*
Megjegyzés
A Szász Tibor-tanulmány magyar nyelvű változatát (fordította: Csordás Zoltán) rendhagyó mód pdf-fájlban töltöttük föl; amennyiben előnézete elsőre nem volna látható, kérjük, frissítse az oldalt. Letöltés görgetéssel lejjebb: ld. Letöltés (PDF, 2.13MB) )
Angol nyelvű linkek
Academia.edu
https://www.academia.edu/37244402/Towards_a_New_Edition_of_Liszt_s_Sonata_in_B_minor_Sources_Editorial_History_Symbolic_Issues_Tibor_Sz%C3%A1sz_with_Gerard_Carter_and_Martin_Adler_J_A_L_S_JOURNAL_OF_THE_AMERICAN_LISZT_SOCIETY_Volume_68_2017
https://www.academia.edu/44403801/Szasz_Liszt_Pavlovna_Lied_Sonata_Faust
ResearchGate
https://www.researchgate.net/publication/327051297_Towards_a_New_Edition_of_Liszt’s_Sonata_in_B_minor_Sources_Editorial_History_Symbolic_Issues_Tibor_Szasz_with_Gerard_Carter_and_Martin_Adler_J_A_L_S_JOURNAL_OF_THE_AMERICAN_LISZT_SOCIETY_Volume_68_201
https://www.researchgate.net/publication/345036432_Tibor_Szasz_Liszt_Pavlovna_Lied_Liszt_Sonata_Faust_Symphony