május 8th, 2016 |
0Hegedűs Gyöngyi: az előhívó
A gondok akkor jelentkeznek, amikor megpróbáljuk
rekonstruálni a helyet, ahonnan a felvétel készülhetett.
Egyik feltételezés sem felel meg semmilyen,
a valós életből vett helyszínnek.
A való világban ilyen kép nem létezik!
olyan személynek az “alkotása”, aki
…a visszájára fordította a fénykép negatívját,
ezáltal egy olyan képet hozott létre,
amely egy nem létező Szabadkán készült.
(Mirko Grlica: Az elbontott Szabadka)
együtt jött meg a két kép:
te, 1976-ban,
a legjobb barátokkal,
(kiket oly nehezen
azonosítottunk be, mintha bűn
tény után kellene újraépíteni az arcukat)
és a nem létező szabadka.
(a nemléthez elég,
ha az előhívó megfordítja a negatívokat?)
senki sem néz a kamerába.
mintha nem akarnák látni a gombnyomásra
megsemmisülő gép mögötti arcot.
talán, mert térdig bebábozott
láb miatt nem mehettem veled,
(s akár az előhívó, éppúgy nem láttam a való világban
szabadka központját,
ahogy a megismerkedésünk előtti arcod.)
hirtelen arra gondoltam,
valójában minden fotó
ugyanahhoz a folytatólagosan elkövetett
csodához szem
tanú:
és kijöve a megholt.
Illusztráció: A szabadkai színház épülete (képeslap)